Každý motorista by chtěl jen ty nejčerstvější. V domnění, že budou nejlepší. Jenomže právě tohle není tak jisté. Protože až teprve za rok, za dva „dospějí,“ budou už správně vytvrdlé a takříkajíc vyzrálé. Tak jak správně mají být. Potvrzuje to ve své studii i společnost Dunlop.
Ano, řeč je o pneumatikách. Ať už automobilových nebo motocyklových. Ale v dnešní hektické době, díky velké poptávce, není čas je nechávat vyzrát. Pneumatiky jsou navíc zbožím sezónním, a jejich výroba probíhá vždy s předstihem. Takže se k prodejcům stejně dostanou i s několikaměsíčním zpožděním. Přinejmenším. Nakonec - sami výrobci i dodavatelé označují pneumatiky do tří let stáří za zcela nové. Oprávněně. Pokud jsou totiž skladovány v temnu, suchu, a za stále teploty, nepodléhají procesu stárnutí po dobu několika let. Kromě toho jsou již z výroby potaženy ochrannou vrstvou, filmem, proti vlivu UV záření, který z nich zmizí po zhruba prvních dvaceti kilometrech jízdy. I sám velký Michelin ve svém známém pojednání o stárnutí pneumatik uvádí, že rok skladování odpovídá pouhým třem týdnům jejich používání…
Jenomže málo platné. Řada zákazníků stále požaduje pneu podle nejčerstvějšího data výroby. A když nejsou zrovna v nabídce, mají za to, že je chce prodejce nějak napálit, a podsouvá jim výrobky staré, nekvalitní, potenciálně nebezpečné… Skutečností ale je, že správně skladované pneu mají životnost až deset let. Přibližně po této době potom opravdu dochází k přirozenému zhoršování jejich fyzikálních i chemických vlastností, a jízda s nimi již může být na pováženou. Pokud jde třeba o menší přilnavost, nebo delší brzdnou dráhu.
Francouzský Michelin, vyrábějící pneumatiky v rámci předpisů a doporučení evropského sdružení ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), zaměřené, mimo jiné, na jejich delší životnost, prokázal při speciálních testech jednu věc.
A to, že pneumatiky úplně nové, a jiné, právě tři roky staré, ovšem nikdy nejeté a správně skladované, se chovaly v provozu naprosto stejně. Ve všech jízdních režimech, na suchu i v mokru. Roky ve skladu tedy neměly na jejich kvalitu prakticky žádný vliv. Na tomto jevu se shodují také společnosti Continental, Bridgestone i další výrobci, kteří předpisy ETRTO rovněž respektují.
Odborníci z gumárenského průmyslu navíc rozlišují technickou životnost pneumatiky, která startuje datem výroby, a může trvat až právě deset let. A životnost provozní, která se začíná počítat od prvního okamžiku vyjetí na silnici.
Tu limituje celá řada okolností, nicméně praxe ukazuje, že s jedněmi pneumatikami bychom v průměru neměli jezdit více než šest let. Přitom na jejich opotřebení má vliv jak styl jízdy, tak kvalita silnic i použité směsi. A důležitou roli samozřejmě hraje správný tlak v pneu.
Nové pneumatiky si tedy dokážou podržet své vlastnosti beze změny opravdu dlouho.
Takže koupě třeba tříletých nebo i pětiletých, nepoužitých a správně skladovaných pneu, nepředstavuje prakticky žádné riziko. A když se k nim ještě budete dobře chovat, můžete s nimi spokojeně najezdit desítky tisíc šťastných kilometrů.