
To vám nikdo přesně neřekne. Životnost a počet ujetých kilometrů – to je rovnice o mnoha a mnoha neznámých. Roli hraje, namátkou, design pneumatiky a směs, z níž je vyrobena. Jízdní styl, převažující klimatické podmínky i stav vozovek v místech provozu.
Rychlost jízdy, zatížení vozidla, tlak v pneu… A v neposlední řadě úroveň péče, jakou svým gumám věnujete.
Kdy už je pneumatika zralá na výměnu za novou však spolehlivě napoví třeba systém kontroly hloubky dezénu pneumatik, označovaný jako TWI (Tread Wear Indicator), jinak indikátor opotřebení běhounu.
Je zakomponován přímo do dezénu pneumatik - zjednodušeně řečeno, v podobě malých, takzvaných přechodových můstků. Sjížděním vzorku se rozdíly mezi dezénem a můstky stírají, až zmizí docela. V České republice je minimální hloubka dezénu zákonem stanovena na 1, 6 milimetru u letních, a na 4 milimetry u zimních pneu. Je-li tedy například letní guma sjetá až na 1, 6 milimetrů, je třeba ji bez zbytečného otálení nahradit za novou.
Kromě obecně známých fyzikálních faktorů, negativně působí na stav pneumatik i řada dalších vlivů. Třeba jízda s letními pneumatikami v zimě, nebo s pneu s jiným rychlostním či zátěžovým indexem, než předepisuje výrobce. Jejich nevhodná vzájemná kombinace, použití nekompatibilních kol a ráfků, a další nešvary.
To všechno nutně vede k nadměrnému opotřebovávání pneumatik až za hranici bezpečné jízdy. Pravidelně proto pneumatiky prohlížejte a hlídejte jejich nerovnoměrné sjetí, stav vzorku, možná poškození pláště, čepiček ventilků, ale i není-li patka, tedy je část pneu dosedající na ráfek, zdeformovaná nebo poškozená. Možné problémy se mohou vyskytovat také na bočnici. Hledejte v tomto případě stopy po jakémkoli, okem viditelnému poškození.
Současně si pozorně všímejte chování pneumatiky za jízdy při práci s volantem, kdy zvýšená námaha při řízení může ukazovat na jejich poškození, stejně jako na nadměrné opotřebení. Ať už najdete-li cokoli znepokojujícího, neváhejte ve vlastním zájmu s návštěvou pneuservisu.
Nicméně, i kdyby byly vaše gumy po pěti a více letech provozu na pohled úplně v pořádku, měli byste si také nechat jejich kondici prověřit v odborném pneuservisu. A - jak doporučuje i jeden z nejznámějších výrobců pneu, společnost Michelin, jen čistě z preventivních důvodů je přesto vyměnit za nové. Pneumatiky, jako celek, přece jenom stárnou, i když byste s nimi vůbec nejezdili, a postupně přicházejí o část svých klíčových vlastností, jakou je třeba přilnavost.
Pokud váháte nad datem, kdy jste si pneumatiky vlastně pořídili, není nic ztraceno. Stále je po ruce na bočnici vyražený dvanáctimístný DOT kód, z něhož datum výroby jednoduše odvodíte. Jen pro osvěžení paměti - poslední čtyřčíslí je to, co hledáte – týden a rok výroby.