Pokud u vašeho motocyklu prokluzuje hydraulicky ovládaná spojka, a jen stěží řadíte rychlosti i neutrál, pochopitelně to znamená, že s ní není něco v pořádku. Ale co?
Pomineme-li ovládání přítlačného talíře spojky lankem a bowdenem, přestavuje hydraulika hned druhý nejběžnější způsob. A když při kontrole nenajdete problém v jejím seřízení, v opotřebovaných lamelách, ani jinde, může za vším být nízký stav brzdové kapaliny.
Obecně jde o hydraulickou kapalinu používanou jak v brzdových, tak i ve spojkových systémech nejen automobilů a motocyklů, ale i jízdních kol. Takže všeobecně zažitý název „brzdová kapalina,“ je v tomto případě přinejmenším zavádějící. Ale budiž.
Problémy u motocyklových spojek často přicházejí právě s nízkou hladinou hydraulické kapaliny. A to zejména ve chvíli, kdy ze systémů uniká přes netěsnící válec. V takovém případě nelze dost dobře spojku vymáčknout, a motor částečně zabírá i při páčce stlačené až na doraz. Její doplnění, nebo rovnou výměna za novou, je proto nezbytná.
Brzdová kapalina je zkrátka jednou z hydraulických kapalin nutných pro správnou funkci brzdových a spojkových systémů. Rozlišujeme je podle toho, jsou-li vyráběny na bázi silikonu, minerálních olejů, nebo glykolu - pro běžná vozidla nejpoužívanější.
Současně musí splňovat přísné požadavky příslušných standardů, například SAE a ISO. Nebo jsou, podle klasifikace Ministerstva dopravy USA, označované také zkratkou DOT. Brzdové kapaliny jako DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1, mají základ v polyglykolových sloučeninách, DOT 5 zase v silikonu.
Brzdové, a tedy i spojkové kapaliny, by tak měly vyhovovat - vzhledem k jejich značnému provoznímu zatížení - i vysokým nárokům, především co se stabilní viskozity a vysokého bodu varu týče.
Jak časem stárnou, dochází u nich k poklesu bodu varu, způsobeným vyšším obsahem vody i nejrůznějšími nečistotami. Odborníci proto doporučují vyměňovat brzdovou kapalinu v intervalu od jednoho do tří let.
Ovšem při její výměně nebo doplňování důsledně dbejte na doporučení výrobců. A hlavně - nikdy nemíchejte různé kapaliny navzájem. Když už k tomu přece jenom dojde, tak by měly mít aspoň stejnou třídu.
Foto: Jan Říha, Megamax24