Společnost BMW Motorrad představila v minulých dnech „svůj“ bezúdržbový motocyklový řetěz s názvem M Endurance. A vyvolala tím mezi motorkáři po celém světě pořádný rozruch.
Řetěz, který nebude potřebovat prakticky žádnou údržbu, tedy alespoň ne takovou, na jakou jsou jezdci až dosud zvyklí, eliminuje především potřebu jeho promazávání a následného čištění.
M Endurance tak poskytuje komfort údržby srovnatelný se spojovacími hřídeli. Skutečným výrobcem je však italská firma Regina, specializující se na právě na motocyklové řetězy, založená v roce 1939, tedy před jedenaosmdesáti lety.
Odborníci až dosud považovali za nejpokročilejší úpravu vysoce odolných řetězů s označením HPE (Hign Performance Endurance) jejich potažení vrstvou DLC (Diamond Like Carbon), nanášenou na povrch pouzder a válečků.
Ostatně DLC se používá v celé řadě průmyslových odvětví. Třeba ve zdravotnictví při výrobě kyčelních kloubů, ale také v automobilovém sektoru pro vačkové hřídele, ozubená kola, ventily a podobně. Regina však použila novou technologii, a nanáší na ně vrstvu tetrahedral amorphous Carbone (ta-C), tedy se čtyřbokým amorfním uhlíkem, prakticky stejně tvrdým jako diamant.
„Inovativní proces potahování vrstvou ta-C jsme vyvinuli v našem závodě Cernusco Lombardone v Itálii. Jde o extrémně vyspělou technologii - v porovnání s těmi tradičními, která odstraňuje nejen nutnost pravidelného mazání, ale zvyšuje také účinnost převodovky. Což dosud na trhu nemělo obdoby,“ zdůrazňuje Paolo Garbagnati, generální ředitel společnosti Regina.
Použitá technologie kombinuje vysokou tvrdost povrchu s nízkým koeficientem tření, právě díky amorfní struktuře uhlíku, a snižuje rozptyl energie v sekundárním přenosu. Řetězy jsou i mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Díky faktu, že zcela zmizí rozstřikování maziva do okolí během jízdy. A vám zase konečně mohou z garáže zmizet plechovky s čisticími prostředky a řetězovým olejem…
Když tedy BMW představilo koncem srpna řetězy M Endurance, slibující za cenu 122 euro takřka nulovou pravidelnou údržbu, vyvolalo tím mezi svými příznivci velká očekávání.
Mnozí pak hořce zalitovali, že bude k mání zatím pouze pro čtyřválce BMW S 1000 RR a S 1000 XR. Ovšem Italové, respektive společnost Regina, si však na žádnou exkluzivitu nehrají. A tak jejich řetězy Regina Z-Ring HPE, spolu s náhradními díly, budou k dispozici pro všechny milovníky jedné stopy bez rozdílu. A to zřejmě už od ledna 2021.
Zdroj: Regina