Jak často se asi tak stává, že kámen rozbije za jízdy čelní sklo u auta? Statistiky pojišťoven říkají, že se to motoristům děje vlastně každou chvíli.
Například jen Česká pojišťovna, dnes samozřejmě Generali Česká pojišťovna, uvádí, že řeší okolo padesáti tisíc škod na čelních sklech ročně, a Allianz pojišťovna udává zhruba 30 tisíc. Další jsou na tom obdobně. S tím, že jde o vůbec jedny z nejčastějších pojistných událostí - pokud se automobilů týče.
Když už se tedy stane, že kamínek, odlétnuvší od jiného auta, trefí vaše čelní sklo tak nešťastně, až praskne - bude váš vůz v tu ránu nezpůsobilý jízdy? To záleží na tom, kde k újmě došlo. Což upřesňuje vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Konkrétně paragraf 40, kde se ve druhém odstavci praví, že „vozidlo je nezpůsobilé jízdy, pokud má prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o délce nebo průměru větším než 20 mm“.
A jakouže stíranou plochu měli naši zákonodárci na mysli? V tomto případě takovou, kam všude dosáhnou stěrače, tedy i místo před spolujezdcem. Policie vás potom může pokutovat až do výše 10 tisíc korun, a připravit i o pět bodů.
Případně další jízdu zakázat. Co ale dělat v té chvíli, kdy k poškození skla opravdu došlo? Tady je každá rada opravdu drahá.
Můžete, samozřejmě řidiče vozidla, od jehož kol kamínek odlétl, dostihnout, zastavit a získat od něj souhlas - sepsáním záznamu o nehodě, že škodu zavinil. Potom by mohla být hrazena z jeho povinného ručení. Když sám své pojišťovně škodní událost ohlásí. Což by mohlo být v pořádku, kdyby ale pojišťovny v takových případech v poslední době netvrdily, že dotyčný jen opakuje to, co jste mu o samotné události sami řekli… A nároky na plnění zamítají.
Pojišťovny dnes navíc tvrdě vyžadují, abyste nárok na odškodnění, bez všech pochybností a nezvratně, prokázali. Pokud jezdíte sami, nemáte prakticky žádnou šanci. Ani svědectví spolujezdce, případně záznam z kamery už není pro pojišťovny dost průkazný, jako dřív.
Protože prý ani ze záznamu nebývá zřejmé, jakým způsobem ke škodě vlastně došlo. Z jejich strany je to sice určitá pojistka proti pojišťovacím podvodům, ale…
Chceme-li si tedy tahanice s pojišťovnami odpustit, zdálo by se, že bude nejjistější připojištění čelního skla, jako součást havarijního nebo povinného ručení. Pozor ale na nejrůznější háčky v podobě třeba limitů plnění, uváděných ve smlouvách pod písmeny LP nebo PR.
A potom - dobře si v této souvislosti spočítejte, zdali se vám taková varianta vůbec vyplatí.