Tradiční čas přezouvání pneumatik z letních na zimní se blíží. Máte ale na výběr. Ponecháte si letní gumy i nadále? Přezujete opravdu na zimní? Anebo vyzkoušíte, co svedou celoroční?
Letní pneumatiky jsou z principu určeny pro jízdu při teplotách vyšších než 7° Celsia. Při nižších začínají tuhnout, snižuje se jejich přilnavost k vozovce. A snadno se opotřebovávají - díky odlišnému složení směsí s nižším podílem přírodního kaučuku.
Výrobci používají pro zimní pneu měkčí směs pro lepší přilnavost k vozovce při nízkých teplotách, a dezén s větším prořezáním pro lepší odvod sněhové břečky nebo vody. I proto je potřeba včas přezout. Ovšem řidičů, jezdících na letních pneumatikách i v zimě, podle odborníků, neubývá. Jen se prý snaží s nimi jezdit opatrněji než jindy.
Možnost nepřezout z letních pneu na zimní samozřejmě existuje. Zákon takový krok výslovně nezakazuje. U zimních pneumatik jsou podmínky pro jejich obutí zákonem jasně stanovené.
Takže od 1. listopadu do 31. března platí povinnost jejich požívání - v případě souvislé vrstvy sněhu a námrazy, nebo pokud lze takovou situaci předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám. Pro letní ale, pokud nic z toho nenastane, žádná zákonná povinnost není. Tedy - pokud nevydáte na horské silnice, kde jsou zimní gumy přímo nařízeny všem vozidlům.
Zimní pneumatiky bezpečně poznáte podle písmen M+S (z anglických slov Mud and Snow), tedy v překladu „bláto a sníh“, vyražených na bočnici. Pravé zimní pneu jsou však označeny i symbolem sněhové vločky na bočnici, případně vločkou s pozadím horských štítů. V České republice potom platí, že u zimních gum musí být minimální hloubka dezénu čtyři milimetry.
Symbol M+S na sobě mohou nést i pneumatiky celoroční. A to jim, podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, jízdu i v zimním období umožňuje. Jsou však řešením jen pro takové řidiče, kteří mnoho kilometrů nenajezdí.
A vlastnit hned dvě sady pneumatik na přezouvání pro ně postrádá hlubší smysl. V létě sice nezvládnou tolik, co letní, rychleji ztrácejí přilnavost, prodlužují brzdnou dráhu, a bývají hlučnější… Přesto si na sněhu bezpochyby povedou mnohem lépe. Platí ale, že jejich dezén musí mít, v tomto případě, také nejméně čtyřmilimetrovou hloubku.