Řekněme rovnou - adBlue je pro automobily s dieselovými motory, plnícími emisní normu Euro 6, vlastně nesmírně cenná tekutina. Pokud vám totiž dojde, nikam už nepojedete. Auto prostě nenastartuje - a konec.
Aditivum s obchodním názvem adBlue, zavedeným německou Asociací automobilového průmyslu (VDA), má za úkol snižovat podíl škodlivých oxidů dusíku právě v naftových vozech. Jde o kapalinu, složenou asi z jedné třetiny syntetickou, uměle vyrobenou močovinou, chemik by řekl diamidem kyseliny uhličité (CH₄N₂O), a destilovanou vodou.
Prakticky bez zápachu, s přísnými nároky na kvalitu jednotlivých složek. Z toho je zřejmé, že taková močovina nemá s klasickou močí, kterou koneckonců vylučují všichni savci, pranic společného.
A jestliže v nedávné minulosti byly hlavním tématem pro automobilky systémy start-stop, nebo filtry pevných částic DPF, dnes je v popředí zájmu, pro změnu, selektivní katalytická redukce (SCR). Tedy taková redukce zplodin, při níž se do výfukového potrubí vstřikuje právě močovina. Ale filtry DPF, nebo EGR ventily, současně zůstávají. To proto, že DPF zbavují výfukové plyny zejména oxidu uhličitého (CO₂), ale katalytická redukce SCR zase významně snižuje oxidy dusíku (NOx). Což má přímou souvislost s normou EURO 6, kde jde právě o co nejnižší emise NOx. Řešení s EGR ventily sice také snižovalo množství oxidu dusíku, postačovalo však jen pro Euro 5, a na „šestku“ už v podstatě nemělo.
Ani snad tolik ne. Princip je v zásadě prostý, a všechno na sebe plynule navazuje. Trysky vstřikují aditivum AdBlue před katalyzátor SCR. V tom okamžiku dojde k řízené chemické reakci s uvolněním amoniaku (NH₃) a oxidu uhličitého (CO₂). A právě amoniak, lidově čpavek, jako klíčová postava celého procesu, reaguje s oxidy dusíku (NOx), které rozloží na čistý dusík a vodní páru. Vše ale až po dosažení teploty okolo 180 stupňů Celsia.
Při průměrné spotřebě asi tři čtvrtě litru adBlue na tisíc kilometrů, je však třeba její optimální hladinu stále hlídat. I když systém sám pomocí kontrolky upozorňuje na její nízký stav, pokud ji budete ignorovat, a kapalina dojde, motor se zastaví, a už jej nebude možno znovu nastartovat. Ne, že by auto bez adBlue vůbec nemohlo jet, když nedošlo palivo, ale proto, aby dál nemohlo nezodpovědně znečišťovat ovzduší. Vše samozřejmě v souladu s předpisem Evropské hospodářské komise OSN, číslo 83.
Systém je navíc tak chytrý, že i když nádržku doplníte třeba čistou „destilkou,“ případně jinou náhradní tekutinou, po pár kilometrech pozná, že jste se jej pokusili obelstít. Nicméně dá vám na dojetí slušných - to se zase musí uznat - ještě zhruba tisíc kilometrů.