Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog, Moto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1831x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?

Co se stane s ojetými pneumatikami, které se dostanou do sběrných dvorů jako odpad, nebo do sběrných míst systému ELTMA?

Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?

Ekologicky nejšetrnější

Jednou z cest jejich ekologické likvidace je samozřejmě recyklace. Co jiného, když odvoz na klasické skládky zakazuje vyhláška z roku 2001, a je možné s nimi pracovat jen pro technické zabezpečení celého prostoru? Navíc jde o ekologicky nejšetrnější způsob. A bezpochyby prakticky využitelný.

Spásná recyklace?

Recyklací vzniká z ojetých pneumatik, pomocí drticích a řezacích linek, především granulát. Vhodný nejen k výrobě nových, ale i jako přísada do asfaltu či betonu při výstavbě silnic a dálnic, k produkci podlahových krytin, protihlukových stěn, antivibračních izolací, k povrhům hřišť, a v neposlední řadě i jako náhrada kovů u kanálových mříží… Ani tento způsob však není bez problémů.

Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?

I proto, že rozdíly nepanují jen mezi zimními a letními pneu, ale jsou i mezi různými značkami navzájem, když obsahují odlišná složení například běhounových směsí. Což proces zpracování dál jen komplikuje. Ovšem ke sjednocení technologických postupů s největší pravděpodobností nikdy nedojde - prý by se tím na trhu narušila volná soutěž mezi výrobci. 

Výhřevnost na jedničku, ale…

V Evropě tak značná část ojetých gum končí ve spalovnách. Jsou totiž, přes všechny výhrady, výhodným alternativním palivem, jak pro teplárny a spalovny odpadu vůbec, tak třeba pro i cementárny -  vzhledem k obsahu síry a železa.

Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?

Výhřevností dokážou snadno nahradit fosilní paliva, v tomto případě uhlí, a kromě toho tuna pneumatik uspoří, podle některých údajů, až 750 m³ zemního plynu. Nicméně zplodiny ze spalování spolehlivě otravují ovzduší. Pronikají do něj, jen namátkou, oxid uhelnatý, saze, benzeny, styreny, polycyklické uhlovodíky, deriváty síry, a kdovíco ještě…

Kruh se uzavírá?

Významní světoví výrobci se sice snaží průběžně nahrazovat ropné produkty třeba syntetickými pryžemi a oleji, umělými sazemi, i dalšími prvky přívětivějšími k životnímu prostředí. Vznikají nové směsi pro snižování valivého odporu, tak aby vyhověly přísným emisním limitům COz nařízení EU, ale…

Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?

Pneumatik se stejně vyrábí čím dál tím víc. A potom - z ojetých gum prostě není technologicky možné dostat nazpátek třeba původní kaučuk. Problematiku ekologické likvidace ojetých pneu obecně nevyřeší ani jejich masivní protektorování, s nímž přišel už „starý“ Michelin v roce 1891. Bludný kruh se tak pomalu uzavírá. Nebo snad ještě ne?

Zdroj: MŽP,  ELTMA, ETRMA (European Tyre Recycling and Manufacter's Association)

04.03.2022
autor: Ivan Mašek
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Recyklace pneu - cesta z bludného kruhu?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1831x
Článek zobrazen:
3x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek
Zpět na výpis