Kolik nových děr vzniklo na našich silnicích po letošní zimě, nespočítá asi nikdo. Nicméně specializované internetové stránky mají v evidenci, aspoň těch nejhorších, stále tisíce a tisíce.
Počty se sice neustále mění, ale i tak se dlouhodobě pohybují okolo sedmi až osmi tisícovek. A silničáři je ani nestíhají opravovat. Ostatně, kdy vlastně něco stíhali?
Věci se navíc mění jen pomalu, i když odborníci soustavně kritizují velmi vlažné tempo oprav, i trvalý nedostatek financí. A jak poškození vozovek přibývá, stav silnic především druhých a třetích tříd se celkově jen zhoršuje.
Úplně nejčerstvější žebříček kvality silnic v celoplanetárním měřítku, který sestavuje Světové ekonomické fórum (WEF), zatím není kvůli koronavirové pandemii k dispozici, nicméně podle posledních dostupných údajů, jsou nejlepší Spojené arabské emiráty, Singapur a Švýcarsko. České republice patřila 74. příčka, když za námi zůstal „jen“ Egypt, Pákistán, nebo Ghana, a „porazili,“ jsme, namátkou, ještě třeba Maltu, Bulharsko i Bangladéš, ale to je opravdu slaboučká útěcha.
S jarními opravami už silničáři leckde začali, tím ovšem možnost, že do nějakého výmolu vjedete, nemizí. Navíc podle pojišťoven průměrná výše škod opět vzrostla. A „desítka,“ jako před lety, už zřejmě stačit nebude. Díky stoupajícím cenám za opravy poškozených závěsů kol, proražených gum, poničených senzorů a podobně. Kdo ale škody zaplatí? Z povinného ručení to nebude.
Vztahuje se totiž jen na ty, které způsobíte jiným řidičům, ne sobě. Újmy na vlastním vozidle, tak pokrývá, bez spoluúčasti, až havarijní pojištění. Nebo připojištění sjednané po tyto případy. Ovšem jen tehdy, pokud díra ve vozovce nebyla dostatečně označená příslušnými dopravními značkami.
V takovém případě raději vždy volejte Policii ČR. Jinak mějte na paměti, že veškeré dokazování toho, co se stalo, tak zůstane jen a jen na vás, a vaší důslednosti. Následně můžete škodu vymáhat po vlastníkovi dané komunikace. U dálnic a rychlostních silnic je jimi Ředitelství silnic a dálnic, ostatní jsou většinou v majetku krajů nebo obcí.
Když se budou z odpovědnosti vytáčet, s cílem nic nezaplatit, což bývá docela často, přichází na řadu soudní řízení. A nelehký souboj ve spleti paragrafů. Proto je tak důležitý policejní protokol a vůbec co nejpodrobnější dokumentace celé události. S detailními fotkami jak díry samotné, tak i nejbližšího okolí, samozřejmě včetně poškozeného vozidla…
Zajistěte si svědky, máte-li jaké. Vaše šance podstatně vzrostou, a před soudem můžete i obstát. Ale pozor! Pokud bude poškozený úsek dostatečně označený, a vy do něj přesto vjedete, na náhradu škody nemáte nárok. Od nikoho. Vzhledem k obligátnímu „nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky.“