Pro některé motoristy učiněná noční můra, pro jiné naopak bezproblémová záležitost. Jak ale správně jezdit za tmy?
Otázka je určitě namístě, protože dopravní nehody s těmi nejhoršími následky představují při jízdách v nočních hodinách na evropských silnicích okolo čtyřiceti procent. A to i přes to, že k nim dochází podstatně méně, i díky řidšímu provozu, než za dne.
Co nám při nočních jízdách nejvíc vadí? Motoristé většinou uvádějí, mimo jiné, že jim nevyhovuje především střídání světla a tmy, nebo oslňování protijedoucími vozidly. A že se prostě na potemnělých silnicích necítí bezpečně.
Není ostatně divu, vždyť pomocí zrakových vjemů k nám přichází prý až devadesát procent všech informací, které mozkové centrum musí následně zpracovat. A když se potom za tmy možnosti přísunu vizuálních podnětů zhorší, neštěstí může být na dosah.
Při nočních jízdách je tedy nesmírně důležité především dodržování jednoho ze stěžejních předpokladů pro bezpečnou jízdu - dobře vidět, a současně být dobře viděn! Což v praxi znamená mít zejména správně seřízené světlomety, ale také čistá všechna okna z obou stran automobilu, a pochopitelně také odrazky.
A vůbec - víte, jak vlastně správně svítit potkávacími, dálkovými i mlhovými světly? I tato otázka je totiž na místě. Vzhledem k faktu, že i když zásady jejich používání stanovuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, řada řidičů v nich má stále zmatek.
Dodržujte také větší bezpečnou vzdálenost než za denního světla, a rychlost jízdy srovnejte tak, abyste dokázali zabrzdit právě na takovou vzdálenost, kam až světlomety dosáhnou. A používejte dálková světla vždy, kdy je to jen trochu možné, ovšem zase jen v souladu s pravidly silničního provozu.
Nedívejte se do světel protijedoucích automobilů, a raději sledujte na pravý okraj vozovky… A rozhodně se v noci nevydávaje na cesty, pokud víte, že za tmy hůř vidíte. A také když jste unavení.
Faktem zůstává, že donedávna měli hlavně začínající řidiči s jízdou v noci velké problémy. I proto, že výuka zaměřená na noční jízdy byla v autoškolách naprosto nedostatečná. Situace se však zřetelně zlepšila ve chvíli, kdy do našich autoškol zamířila učebnice s názvem „Jízda za viditelnosti snížené tmou.“
Zpracovali ji vědci z Ústavu soudního inženýrství brněnského Vysokého učení technického (VUT). A co je nejdůležitější, i s unikátní metodikou výuky právě jízdy v noci. Dodejme, že svého času byla dokonce jediná na světě, a že pro zájemce je stále na internetu ke stažení.
Zdroj: Bezpečné cesty, VUT Brno