Známé i méně známé automobilky se až předhánějí v představování nových vymakaných, a ještě vymakanějších modelů elektroaut. Nebo elektromotorek a skútrů.
Když pomineme jejich faktickou dostupnost pro běžného motoristu, zejména po finanční stránce, ale i vyzdvihované klady, či na naopak často záměrně potlačované zápory, dostaneme se nepochybně k otázkám skutečného dojezdu v běžném provozu.
A s ním souvisejícím možnostem dobíjení. Kde si vozidlo vlastně dobiju?
Dojezdy na „baterky“ se papírově neustále zvyšují, počty veřejných dobíjecích stanic také poměrně rychle - na naše poměry - rostou, stejně jako dobíjecí výkony. Jejich celkový počet se už blíží k tisícovce, a jen energetická skupina ČEZ se svou dosud nejrozsáhlejší veřejnou sítí, nedávno otevřela třístou dobíjecí stanici.
U každé jsou k dispozici dva dobíjecí body, takže teoreticky mohou naráz obsloužit 600 elektromobilů. Jen pro představu - celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů činí 16,3 MW, což můžeme srovnat se středně velkou vodní elektrárnou, schopnou pokrýt spotřebu domácností zhruba padesátitisícového města. ČEZ navíc plánuje výkon své sítě do pěti let ještě ztrojnásobit.
O druhé místo se momentálně přetahuje společnost E. ON a PRE, obě asi se stovkou stanic, když do konce roku by třeba E. ON chtěl svou síť zdvojnásobit. S tím, že většina jejích stanic bude rychlodobíjecích, v provedení 50 až 75 kilowatt. Ostatně právě takové stanice představují 80 procent celé sítě, a umožňují dobití většiny baterií v řádu desítek minut.
Po českých silnicích se v současné době prohání okolo 7 000 elektrických vozidel, a dalších asi 3 500 připadá na hybridy. Ovšem podle více či méně optimistických odhadů by prý jejich počet mohl dosáhnout až kolem půl milionu. Už kolem roku 2030… Nechme teď stranou, zda jsou tato čísla vůbec reálná. Jisté je jedno.
Bez veřejných dobíjecích stanic další rozvoj elektromobility prostě nebude možný. I proto, že v současné době se až 80 procent celkového objemu dobíjení odehrává pouze v domácnostech, případně ve firmách…
S výstavbou dobíjecí infrastruktury tedy Česká republika nemůže příliš otálet, a tak plánuje její růst podpořit zhruba dvaadvaceti miliardami korun v nejbližších letech.
Z toho 16,5 miliardy má dorazit z evropských fondů i z tuzemských zdrojů prostřednictvím vybraných ministerstev. Tak, aby v souladu s evropskou legislativou připadalo na jednu dobíjecí stanici nanejvýš deset elektromobilů.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ČEZ, E.ON