Koloběžky jako lehký a celkem skladný dopravní prostředek pro zdolávání kratších i delších vzdáleností, zažívají už nějaký čas pravou renesanci. Dávno už nejsou jen ze dřeva, a jen pro dětské, vpravdě „hurvínkovské drandění“ po pěšinách v parku.
Koloběžek všeho druhu je na trhu takřka nepřeberné množství. Pro děti i dospělé, seniory i aktivní výkonné sportovce, stroje skládací, do terénu s nafukovacími koly… A samozřejmě elektrokoloběžky. Městské parky jim nestačí, takže je běžně potkáváme i v silničním provozu.
V tomto případě se na ně ovšem logicky vztahuje například Zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb., který na ně pohlíží jako na jízdní kola. Se vším, co k tomu patří.
Což především znamená, že takový koloběžkář se obecně řídí pravidly silničního provozu stejně jako řidič motorového vozidla i cyklista. Včetně povinné výbavy podle vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Pro koloběžky s elektrickým pohonem ovšem platí v našich končinách ještě další pravidla. Takže mohou být, podle platné legislativy, brány sice za jízdní kola, ale v jiných případech už za motorová vozidla.
To podle toho, jaké dosahují maximální konstrukční rychlosti, a kterak mocný je výkon elektromotoru. Ministerstvo dopravy České republiky například stojí za tím, že u elektrokoloběžky, pokud má být brána ještě za jízdní kolo, nemůže její „maximálka“ přesahovat 25 kilometrů za hodinu. A když, měl by se elektropohon, po jejím dosažení, automaticky odpojit.
A současně by jeho výkon neměl být vyšší než jeden kilowatt. Pokud takové podmínky e-koloběžka nesplní, nebo nespadá do výjimek zahrnutých v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, jde o motorové vozidlo podléhající schválení k provozu na pozemních komunikacích. Třeba jako moped.
Navíc podle maximální konstrukční rychlosti v rozmezí od 25 do 45 kilometrů za hodinu, případně vyšší, jde už o kategorie vozidel skupiny AM, nebo A1. A to znamená, že bez řidičáku se neobejdete. Jak vidno, není zrovna jednoduché se ve spleti zákonů a nařízení hned dokonale vyznat.
Takže si před nákupem jakékoli elektrokoloběžky raději zjistěte vše potřebné předem. Vyhnete se tak možným nepříjemnostem při silniční kontrole.
Zdroj: MD ČR, Centrum služeb pro silniční dopravu, Centrum dopravního výzkumu
Foto: ilustrační