Automobily bez klimatizace jsou dnes prakticky neprodejné. Tvrdí znalci. Což ostatně potvrzuje i fakt, že pouze jednotky procent motoristů se prý bez ní klidně obejdou.
Řada nezávislých spotřebitelských průzkumů však na druhou stanu ukázala, že nemalá část majitelů vozů s klimatizací vlastně jen tuší, jak „klimoška“ funguje. Natož jak ji udržovat v dobré kondici. A zajímají se o ni většinou ve chvíli, kdy se v kabině vozu začíná linout ne zrovna příjemný odér.
Aniž bychom zabíhali do přílišných technických podrobností řekněme, že klimatizace pracuje na fyzikálním principu přeměny původně plynného chladicího média, po stlačení kompresorem, na tekuté. Tedy pod vysokým tlakem, a současně za výrazných teplotních změn, kdy se médium nejdřív zahřeje a následně na výparníku prudce ochladí. A tak pořád dokola.
A právě na výparníku, bez nějž by klimatizace nemohla správně fungovat, se zachycují všechny nečistoty přicházející zvenčí. Navíc se na něm sráží i vzdušná vlhkost, což je přímo ideální prostředí pro různé plísně, bakterie a jiné mikroorganismy… A na problém je zaděláno. Právě jejich postupný rozklad je tím nejčastějším zdrojem zápachu.
Údržbu klimatizace bychom proto neměli v žádném případě zanedbávat. A pokud má pracovat tak jak má, tedy především hlavně chladit, je třeba - nejlépe před letní sezónou - prověřit její stav. Částečně si ji můžete vyčistit vlastními silami. Třeba vydezinfikovat výparník, doplnit chladicí médium, odstranit případné netěsnosti, vyměnit kabinový filtr, prostříkat speciálním sprejem vzduchové průduchy, a podobně. Počítejte však s tím, že to nikdy nebude dokonalé. Navíc jakékoli neodborné zásahy často končívají jejím poškozením. Návštěva servisu se tedy většinou vyplatí.
I proto, že nejen chladicí médium, ale koneckonců celý větrací systém, jsou mimořádně náročné na čistotu. Takže odborné servisy používají pro práci s chladivem speciální odsávací a plnící stanice s třístupňovým procesem plnění. Navíc oblíbené médium s označením R134a už několik let potupně mizí z trhu, díky nařízení EU, a jeho cena tak strmě stoupá. Takže ztráta každého gramu citelně zamrzí. Zvlášť když víme, že při údržbě může vyšplhat k deseti a více procentům. A nové médium R1234yf je zase extra citlivé právě na znečištění…
Odborníci obecně doporučují servis klimatizace přinejmenším jednou za dva roky. Ovšem k pravidelné péči patří také její zapínání alespoň jednou za měsíc, a to i mimo letní sezonu, nebo v zimě, čímž třeba i kompresor jaksi preventivně promažete.
U některých modelů se totiž v okamžiku, kdy v chladicím okruhu není dost média, případně oleje, může dokonce zadřít. Při pohledu na cenu za jeho opravu by se vám pak mohly pěkně protočit panenky…
Foto: ilustrační