Když se na palubní desce vašeho automobilu nečekaně rozsvítí některá z kontrolek, určitě začnete zjišťovat, co to vlastně znamená. A hned vás napadne, jestli můžete pokračovat v cestě.
Kontrolky řidiči podávají, prostřednictvím více či méně srozumitelných symbolů, informace o momentálním stavu vozidla. A nutno dodat, že různé modely je pochopitelně mohou mít, a také mají, na „palubce“ různě rozmístěné, jinak graficky vyvedené, a určitě nejsou všude všechny - podle vybavení.
Vědět, co znamenají, je ovšem základním předpokladem k tomu, abychom na první pohled zjistili, co se s autem zrovna asi děje. Když si nebudete jistí, stačí zalistovat v uživatelské příručce k vozu, kde najdete jejich seznam i s vysvětlivkami.
Barvy kontrolek potom naznačují, jak může být situace vážná. Obecně platí, že pokud září zeleně, modře, případně bíle, říkají, že je vše zatím v pořádku. Systémy byly aktivovány a pracují, jak mají. Oranžové, nebo žluté, už vyžadují řidičovu pozornost. Dávají na vědomí, že něco je v nepořádku, a potíže možná nebudou daleko. Červené nám potom většinou vystavují stopku.
Signalizují totiž možnou vážnou poruchu, a pokud se rozsvítí za jízdy, bez okolků auto zastavte, vypněte motor, a zkuste problém vyřešit… Klasický případ - červeně svítící „olejnička,“ obvykle znamená pokles tlaku oleje, a tedy možnou poruchu mazání motoru. Takže hrozí jeho zadření. Symbol baterie zase upozorňuje na problémy s alternátorem, tedy s dobíjením. A napovídá, že už nedojedete daleko… I když příslušná červená kontrolka může připomínat i nezapnuté bezpečnostní pásy, otevřené dveře, i zataženou ruční brzdu…
Jiná situace nastává, rozsvítí-li se oranžová kontrolka motoru, známá i jako „grilované kuře.“ Leckoho dokáže pořádně vyděsit. V praxi většinou „jen“ poukazuje na to, že se někde něco pokazilo, a že motor přešel do nouzového stavu, doprovázeným náhlou ztrátou výkonu.
Většinou však k tomuto jevu dochází v souvislosti s řídicí jednotkou a emisemi. Do cíle dojedete, závadu ale co nejdříve odstraňte.
Jistě, s některými signalizovanými potížemi lze v jízdě opatrně pokračovat, a není třeba v panice volat odtahovku. Samozřejmě pokud nejde o závady ohrožující jiné účastníky silničního provozu, technický stav samotného vozidla, a podobně. Třeba pokud kontrolky upozorňují, dejme tomu, na nefunkční klimatizaci, systémy ABS či EPS, opotřebované brzdové destičky…
Při řešení otázky, zda to v případě svítících kontrolek risknete, a pojedete dál, vzpomeňte si na Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích:
„Řidič je povinen odstranit na místě závadu, zjistí-li během jízdy, že vozidlo nebo náklad nesplňuje stanovené podmínky uvedené v § 52… Nemůže-li tak učinit, smí v jízdě pokračovat přiměřenou rychlostí jen do nejbližšího místa, kde lze závadu odstranit…“
Foto: ilustrační