I když se to nezdá, i lehká dehydratace organismu může ovlivňovat psychické rozpoložení řidičů. A to tak, že k horšímu… Ať už volantem automobilu, nebo za řídítky motocyklů. Při delších cestách na dovolenou je proto prostě dobré se netrápit. Především nedostatkem tekutin.
Nedostatek tekutin může vést k tomu, že se motoristé při řízení mohou, zdánlivě bez příčiny, dopouštět hned celé řady větších či menších chyb, kterým by se za jiných okolností vyhnuli. Typicky jsou to pomalejší reakce při brzdění, ale také nedodržování bezpečné vzdálenosti, vyjíždění z jízdních pruhů a podobně.
Něco na způsob, jak prokázaly některé průzkumy, jako kdyby při jízdě požili pár piv… Dehydratace tedy, navíc v kombinaci s celkovou únavou při dlouhé a jednotvárné jízdě, představuje docela slušný, potenciálně smrtící koktejl…
Proto je žádoucí mít po ruce vždy dostatečnou zásobu vhodných tekutin, samozřejmě nealkoholických - to je nepsané pravidlo číslo jedna. Káva, i ta nejlepší brazilská, pomůže opravdu jen na chvíli. Kromě toho, že ve finále jen umocňuje pocit žízně, nikdy nedoplní tekutiny tak, jak by bylo potřeba.
To už je mnohem lepší čistá voda, případně minerálka, slazená i neslazená, perlivá i bez bublin, hořký čaj s citrónem z termosky, hroznový cukr, pár lžiček medu… Tekutiny přitom nezapomínejte doplňovat raději po malých dávkách, zato pravidelně.
Žízeň, i když zrovna nedostatek tekutin subjektivně necítíte, může vaši pozornost pozvolna, ale o to zákeřněji, otupovat. A než zjistíte, že už je to za hranou, může být na přiměřenou reakci pozdě.
V těchto případech tak bývá prozíravé mít na dosah ruky i něco šťavnatého na zakousnutí. Banán, pomeranč, bezpeckové hroznové víno, ale i nějaké to jablíčko, papričku, mrkvičku…
Zato energetické nápoje v sobě skrývají určité záludnosti. Pravda, dokážou energii dodat, samozřejmě jak u koho, opravdu rychle. Ale stejným tempem může jejich účinek opadnout. Potíž je v tom, že nemůžete dostatečně přesně odhadnout, kdy vlastně.
A zda je nevystřídá třeba mikrospánek. Názor odborníků? Spíš se přiklánějí k tomu, abychom si „energeťáky“ nechávali v záloze, třeba pro závěrečných pár desítek kilometrů. Když už to musí být.
Jakmile vás za volantem začnou bolet záda, cítíte celkovou strnulost, stěží sledujete okolní provoz, doléhá na vás nervozita, podrážděnost, a myšlenkami jste už v cíli - nastal nejvyšší čas si odpočinout. Podle statistiků často dochází k nehodám přibližně po třech hodinách nepřetržité jízdy, ale také v závěrečných kilometrech.
Takže je lepší, nejlépe každé dvě hodiny, zařadit neutrál, šlápnout na brzdu - a hurá na přestávku. Spojenou s lehkým protažením těla, a i třeba s krátkým spánkem. Dát si prostě „dvacet.“ Obecně se totiž únava nedá, ani pevnou vůlí, jen tak snadno porazit.
Foto: ilustrační