Určitě si samozřejmě myslíte, že jako řidiči sedíte v autě správně. Tedy především pohodlně. Jenomže to kolikrát nestačí.
Podle jednoho z průzkumů ÚAMK prý až pětašedesát procent řidičů sedí za volantem vyloženě přinejmenším nevhodně. Pohodlný „posez“ je totiž jen a pouze jedním ze základních předpokladů pro bezpečnou jízdu.
Vždyť současně musíte mít na dosah nejen volant, řadicí páku a pedály, ale i všechny potřebné ovladače. Pokud na cokoli z tohoto výčtu snadno nedosáhnete, bude něco špatně.
Určitě pomůže nastavení sedadla řidiče - a to jak podélné, tak výškové, i vhodný skon opěradla. Tak, abyste sice seděli rovně, ale přitom měli ruce i nohy více či méně uvolněné a lehce pokrčené. Což je důležité nejen třeba při prudkém brzdění, ale s mírně pokrčenými dolními končetinami zároveň můžete citlivěji ovládat pedály.
Experti ještě doporučují sklon opěráku nastavit tak, aby tělo a stehna byly vůči sobě v pravém úhlu. Opěrka by pak měla být ve vzdálenosti asi tak pěti centimetrů od hlavy, což docela dobře mohou představovat například tři čtyři prsty u ruky. A v zásadě je žádoucí, aby temeno bylo s opěrkou přibližně na stejné úrovni.
Oběma rukama, zase jen mírně propnutýma, bychom pak měli držet volant. Obecně ve stále doporučované pozici „tři čtvrtě na tři.“ Protože v tom případě vám takové uspořádání dává mnohem větší manévrovací prostor, a můžete s ním projíždět hned celou řadu zatáček bez ručkování po jeho věnci.
A kromě toho vám vystřelené airbagy, při nenadálém nárazu do čehokoliv, logicky nezmrzačí ruce - jako první překážku na řadě. Při seřizování volantu ovšem nesmíte zapomenout na to, abyste současně měli nezakrytý výhled na všechny ukazatele z palubní desky. A je dobré si připomenout, že minimální doporučovaná vzdálenost od volantu, a tím i od čelního airbagu, měří asi pětadvacet centimetrů.
Jen málo řidičů si je upevňuje správně. Tedy svrchu přes střed ramena, a dole přes pánev - nikdy ne přes břicho, nebo dokonce přes krk. A přitáhnou si je tak, aby mezi pásem a tělem nebyla žádná mezera.
Jinak by si při případném karambolu mohli přivodit nepříjemná zranění třeba právě břicha, případně si nešťastnou náhodou srazit vaz.
A nakonec si ještě ověřte, že pod pásem nemáte něco ostřejšího a potenciálně nebezpečného. Odstrašujícím příkladem budiž případ, kdy i pouhá propisovací tužka, zapomenutá v kapse u košile, dokázala řidiči bez milosti ukončit život… A o tom jak je důležité, aby si také posádka na zadních sedlech vždy zapínala bezpečností pásy, snad ani mluvit netřeba.
Zdroj: ÚAMK, Bezpečná jízda
Foto: ilustrační