Je to prostě tak. Necháváme se za volantem příliš často rozptylovat. A to má za výsledek stále rostoucí počet dopravních nehod, které by se jinak asi nestaly.
I proto, že řízení auta se stalo pro řadu motoristů jakousi rutinní činností, při které prý už tolik pozornosti není potřeba. Ovšem statistiky Policie ČR stále hovoří o tom, že nedostatečná pozornost za volantem je příčinou dokonce každé páté dopravní nehody.
Soustředění řidičů za jízdy je totiž neustále v pokušení. A to nejen mobilními telefony, jak ostatně před časem potvrdil i nizozemský Institut pro dopravně bezpečnostní výzkum SWOV.
Řada motoristů dokonce otevřeně připouští, že na tom má svůj podíl také konzumace jídla a pití za jízdy, ladění a poslouchání rádia, čištění či nasazování brýlí, štelování klimatizace, případně navigace, nebo věnování se dětem na zadních sedadlech.
Takže sečteno podtrženo - rozptýlení řidiči vlastně zapříčiní takřka tolik nehod, jako ti pod vlivem alkoholu. Protože, jak potvrzují i další výzkumy chování řidičů za volantem, až padesát procent čistého času věnují činnostem, které zásadně jejich pozornost narušují, a přitom s dopravou přímo nesouvisí.
Celosvětově se pak odborníci shodují, že rozptýlenost řidičů za volantem bude stále větším problémem z hlediska bezpečnosti silničního provozu. I když takzvané „rozptýlené“ řízení rozhodně není to samé, jako řízení vyloženě nepozorné…
A dokázali, že k rozptýlení pozornosti dochází vždy, když se řidiči současně zabývají právě i něčím jiným, než jízdou samotnou. Jinak řečeno tím, co není v daném okamžiku podstatné.
A protože nejrůznějších lákadel v podobě mobilních telefonů, navigací a dalších elektronických zařízení přibývá, počty dopravních nehod „díky“ rozptýlené pozornosti se budou, s pravděpodobností hraničí až s jistotou, jen zvyšovat.
Nutno dodat, že rozptýlená pozornost zasahuje, z podobných důvodů, vlastně všechny účastníky silničního provozu, včetně chodců a cyklistů.
Zdroj: SWOV, Tým silniční bezpečnosti
Foto: ilustrační