Členské země Evropské unie právě před dvěma lety schválily další bezpečnostní prvky v nových automobilech na evropském trhu. Budou je muset mít povinně, v rámci evropské legislativy, jako součást základní výbavy již od května roku 2022.
A to včetně dodávek, autobusů nebo náklaďáků. Na mysli přitom tentokrát měly například „čtečku“ dopravních značek Traffic-sign Recognition (TSR), nouzové brzdění Autonomous Emergency Brake (AEB), asistent jízdy v pruzích Lane Keeping Assist (LKA), monitoring únavy řidiče Driver Alert,
inteligentní regulace rychlosti (ISA), upozorňující motoristy na překročení povolené rychlosti, nebo nouzové volání eCall. Případně zůstává ve hře i kontrola slepého úhlu Blind Spot Detect (BSD), a podobně.
Ovšem, jak se ukazuje, počty závažných dopravních nehod, i přes řadu už dnes zavedených sofistikovaných asistentů a nejrůznějších senzorů, nijak závratně neklesají. A jak nedávno potvrdla i organizace Euro NCA, moderní asistenční systémy totiž mají řidičům pomáhat při práci s volantem hlavně ve víceméně běžných situacích v silničním provozu, a není tak dobré na ně bezvýhradně spoléhat kdykoli.
Nakonec i sebelepší elektronický pomocník může chybovat právě v tu nejméně vhodnou chvíli. Kromě toho se ve vozidlech různých výrobců celkem logicky chovají pokaždé poněkud - různě. I na to je třeba brát zřetel.
Řidiči by tedy měli při jízdě neustále zůstávat ve střehu, průběžně sledovat jejich práci, a být připraveni v případě nenadálé situace, nebo dokonce výpadku celého systému, bezprostředně „zasáhnout.“
I když třeba firma Bosch tvrdí o své elektronické stabilizaci podvozku Electronic Stability Control (ESC), jež je povinně v základní výbavě všech nových aut na evropském trhu už od roku 2014, že dokáže zabránit až osmdesáti procentům všech nehod způsobených smykem.
„Každé auto, dokonce i to vybavené pokročilými systémy jízdní asistence, neustále potřebuje za volantem opatrného a pozorného řidiče,“ potvrzuje Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.
„Pro bezpečnost silničního provozu je proto nezbytně nutné, aby nejmodernější pasivní a aktivní bezpečnostní systémy pracovaly jen takříkajíc na pozadí - jako důležitá bezpečnostní záloha.“ Řidiči by se tak měli, i přes všechny soudobé vymoženosti, naplno věnovat řízení a všem podnětům, které jim auto svým chováním na cestách signalizuje.
Zdroj: Euro NCAP
Foto: ilustrační