Nové klasifikační štítky EU se na pneumatikách kategorie C1, tedy pro osobní automobily, objevily letos v květnu. Horkou novinkou však nejsou, štítky motoristy provázejí už od roku 2012.
Opět jsou navrženy tak, aby názorněji pomáhaly s výběrem správného obutí. Aniž bychom zabíhali do přílišných podrobností, řekněme, že k původním údajům přibyly dosud chybějící data především pro zimní pneu, konkrétně o jejich přilnavosti na sněhu a ledu. Což zákazníky bude před nadcházejícím zimním přezouváním zajímat asi nejvíc.
Dostaly tedy další ikonu v podobě sněhové vločky na pozadí tří horských štítů - 3PMSF (Three-peak mountain snowflake), a piktogram záběrových vlastností na ledu. Symboly přilnavosti na sněhu a ledu prostě prokazují, že splňují oficiální požadavky Evropské unie, a zůstávají bezpečné i v náročných zimních podmínkách. I podle normy ISO 19447.
Norma ISO 19447 podrobně specifikuje, mimo jiné, metodu měření takzvaného relativního indexu přilnavosti na ledu, a to ve srovnání s referenčními standardními testovacími gumami (SRTT), jako etalonem.
Pro co nejmenší odchylky procházejí pečlivou kontrolou jak konstrukčních prvků, tak vlastní výroby i skladování. Vše podle požadavků ASTM (American Society for Testing and Materials). Navíc nemohou být starší než 30 měsíců od data výroby.
Ovšem skutečně praktickým prvkem na nových štítcích se stal QR kód. Po jeho načtení totiž zájemcům o koupi zpřístupní dosud skryté informace z Evropské databáze výrobků pro energetické štítky EPREL (European Product Registry for Energy Labelling).
Tam, od roku 2019, musí všichni výrobci i prodejci, zaregistrovat své zboží vyžadující energetický štítek, včetně produktových listů. Ještě předtím, než je nabídnou na evropském trhu. Zákazníci si tak mohou rychle zkontrolovat, zda je všechno v pořádku. Což by současně mohlo znamenat konec podvodným prodejcům.
Nové štítky na pneu se přesto, podle odborníků, zřejmě nestanou jen jedním jediným vodítkem pro jejich výběr. I proto, že nejasný zůstává zejména systém kontroly. A tak i nadále budou pro motoristy vítaným zdrojem informací oblíbené testy v evropských motoristických magazínech.
Kromě hlavních kritérií obvykle sledují i další charakteristiky, které také mají nezanedbatelný vliv na bezpečnost silničního provozu. Navzrory tomu, že řada novinek na trhu, především od méně známých producentů, se v nich pochopitelně nikdy neobjeví.
Zdroj: Směrnice EU, ISO
Foto: Nokian, Continental, ilustrační