Podle české legislativy můžete od listopadu vyrazit na cesty jen na obutých zimních pneumatikách. Ty pravé nesou na bočnici symbol sněhové vločky na pozadí tří horských štítů - 3PMSF - z anglického Three-Peak Mountain SnowFlake.
Jen takto označené splňují bezezbytku vyhlášku o zimní výbavě. Ovšem aby je výrobce mohl „alpským symbolem,“ označit, musí současně doložit, že jejich testy probíhaly ve skutečných zimních podmínkách.
Dříve postačující písmena M+S (Mud and Snow), totiž dnes už jen dokládají, že jsou vyrobeny tak, aby byly na sněhu výkonnější než běžné gumy, ovšem v podstatě nic víc. Častěji se s nimi proto setkáváme zejména na „celoročkách.“
Zákon o silničním provozu 361/2000 Sb., pod paragrafem § 40a, sice jasně ukládá všem motoristům povinnost mít v období od 1. listopadu do 31. března na vozidlech kategorie M, nebo N, obuté zimní pneumatiky. Avšak jen v případě, že tomu odpovídají také povětrnostní podmínky.
A přesně definuje jaké. Tedy, že pozemní komunikace musí pokrývat souvislá vrstva sněhu, ledu, nebo námrazy. Anebo, což je stejně důležité, v případech, kdy lze důvodně předpokládat, že taková situace během vaší jízdy, s pravděpodobností hraničící s jistotou, bezpochyby nastane.
Pokud tomu tak není, znamená to, že „zimáky“ můžete, ale nemusíte obouvat hned v listopadu. A když se poštěstí, tak vlastně třeba ani celou zimu. S jedinou výjimkou, a tu představuje asi stovka úseku horských silnic, kde dopravní značka C15a - Povinná zimní výbava, „zimáky“ bez výjimky přikazuje, bez ohledu na stav vozovky. Pro ně v našich končinách potom stále platí, že musí mít minimálně čtyřmilimetrovou hloubku dezénu.
Ať tak nebo tak, odborníci se shodují v tom, že zimní pneumatiky jsou tím nejvhodnějším obutím pro bezpečnou jízdu v nastávající období s teplotami dlouhodobě klesajícími pod 7° Celsia.
Výrobci pro ně totiž dodávají měkčí směs pro co nejlepší přilnavost k vozovce i při nízkých teplotách, a dezén s větším prořezáním pro lepší odvod vody a sněhové břečky. Přitom kvalita použité směsi, včetně konstrukce pneumatiky, je nesmírně důležitá - vzhledem k jejich jízdním vlastnostem.
A když už budete přezouvat, mějte na paměti, že u osobních automobilů do 3,5 tuny není přípustné jezdit se „zimáky“ jen na jedné nápravě, takže musí být na všech kolech. Při silniční kontrole pak kombinace zimní - letní neprojde, a i pojišťovny se budou velmi zdráhat vyplatit pojistné plnění po případné dopravní nehodě.
Povinnost obout zimní pneu se však nevztahuje na motorky, mopedy, dvoukolové přívěsy a podobně, dokonce ani na rezervu ne.
Dodejme, že i když pneumatiky pouze s písmeny M+S už neodpovídají aktuálním evropským požadavkům na bezpečnou jízdu, byla by škoda se jich unáhleně zbavovat. Budou totiž stále vyhovující, a to až do 30. září roku 2024.
Foto: ilustrační