Vlna náhlého a nečekaného nedostatku aditiva s obchodním názvem AdBlue, která tak vyděsila nejen majitele osobních vozů s moderními vznětovými motory, zdá se, opadla.
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) je již situace o poznání klidnější. Kapalina je zatím běžně dostupná nejen v obchodní síti, ale také u větších čerpacích stanic, které disponují výdejními stojany na AdBlue.
A těch je v České republice na 240. Dokonce prý mají nasmlouvané dodávky na rok dopředu. Ceny tak jdou zase o něco dolů. Ovšem ještě před nedávnem se doslova mrknutím oka zvýšily i o stovky procent.
Běžní motoristé i velcí dopravci tehdy AdBlue začali hromadě skupovat kvůli obavám právě z jeho nedostatku. Takže, jak jinak, raketově stoupala i cena. Dodavatelé a distributoři sice upozorňovali, že aktuální potíže způsobuje, mimo jiné, zejména pomalý rozvoz k zákazníkům, moc to ale nepomohlo.
Pár čísel pro ilustraci - jestliže se u nás, za normálních okolností, běžně prodává asi 300 tisíc litrů AdBlue denně, v době vrcholící paniky to už bylo okolo bezmála půl milionu litrů. A konec, pro mnohé v těch chvílích, v nedohledu.
AdBlue, tedy kapalina složená ze syntetické, uměle vyrobené močoviny, a destilované vody, je pro automobily s moderními dieselovými motory, plnícími emisní normu Euro 6, nesmírně důležitá. Využívají ji pro snížení emisí oxidů dusíku pomocí selektivní katalytické redukce (SCR), kdy ji trysky vstřikují do výfukového potrubí. Tam se ve finále rozkládá na čistý dusík a vodní páru.
Ale protože jsou povinně vybaveny elektronikou nepovolujícím další jízdu, pokud močovina zrovna dojde, auta prostě nenastartují, aby nekontrolovatelně neznečišťovala životní prostředí. Systém navíc nelze jen tak jednoduše obelstít nějakou náhražkou.
Potíže ještě násobil fakt, že výroba tohoto aditiva je sama o sobě nerentabilní, a převážně tedy vzniká jako vedlejší produkt, třeba při výrobě umělých hnojiv. Nicméně vše s využitím zemního plynu, jako vstupní suroviny. A když jeho cena v poslední době vyskočila ze známých i zcela neznámých důvodů do extrémních výšin, velké evropské chemičky omezovaly, nebo dokonce rušily výrobu. A tím i produkci AdBlue…
Ačkoliv by se podle nejnovějších dat mohlo zdát, že poptávka po AdBlue, bez níž naftové motory prostě nemohou plnit stále přísnější emisní normy EU, výrazně klesne, není tomu tak docela. Kdo by se ale divil, když další případný výpadek, pokud by k němu došlo, hrozí - dejme tomu - nejen k zastavení provozu nákladní i autobusové dopravy, ale také ke kolapsu zásobování obchodů základními potravinami.
Zdroj: ČAPPO
Foto: ilustrační