Značka Mercedes-Benz letos oslavila již 112. výročí vzniku své charakteristické trojcípé hvězdy. Vozy Mercedes zdobí dodnes, a vlastně si je jinak nedokážeme snad ani představit.
Stala se celosvětovým symbolem kvality a bezpečné jízdy, a název Mercedes-Benz si motoristé všeobecně spojují s tradicí, inovací, a svým způsobem i s budoucností motorových vozidel. V létě roku 1909 si totiž trojcípou hvězdici přihlásila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) jako ochrannou známku.
Díky rozhodnutí tehdejšího předsedy správní rady Alfreda von Kaulla, když se přiklonil k návrhu synů zakladatele společnosti Gottlieba Daimlera - Paula a Adolfa. Otec prý před lety jakousi podobnou hvězdou vyznačil na pohlednici z města Deutz polohu rodinného domu, kde bydleli.
A snad jen shodou okolností si její největší soupeř na trhu, společnost Benz & Cie, v tomtéž roce registrovala jako značku - kruh z listů vavřínu s nápisem Benz, na počest řady vítězství v automobilových závodech. Do stříbřitého kruhu pak svou hvězdu později zasadil i Daimler, a to právě před sto lety, v roce 1921.
Když se ještě později, v červnu roku 1926, obě firmy sloučily pod značkou Daimler-Benz - nakonec Gottlieb Daimler a Karl Benz na výrobě automobilů spolu nezávisle spolupracovali od roku 1886 - třícípá hvězda v kruhu se logicky stala jejím společným symbolem. Vyráběli pak už jen vozy Mercedes-Benz. V současné nabídce však mají trojrozměrné logo, umístěné klasicky na přední kapotě, už jen sedany nejvyšší třídy S.
Je však třeba dodat, že vlastníkem patentu ke jménu Mercedes byla od roku 1902 firma Daimler-Motoren-Gesellschaft. V roce 1899 totiž s jejím modelem Daimler- Phönix 8 PS s dvouválcovým motorem, a s maximální rychlostí 24 kilometrů za hodinu, zvítězil v závodě Nice-Castellane-Nice tehdejší rakousko-uherský konzul ve francouzském městě Nice s českými kořeny - Emil Jellinek.
Vůz se mu přesto zdál příliš pomalý, a tak když Jellinkovi nabídl šéfkonstruktér firmy Wilhelm Maybach zcela nový, navrhl několik úprav, přidal mocnou finanční injekci - a prosadil jméno Mercedes po své jedenáctileté dceři. To bylo přesně před 120 lety, v roce 1901.
Tak spatřil světlo světa osobní vůz Mercedes 35 PS, podle historiků vůbec první automobil moderního typu, se čtyřválcovým motorem o výkonu 35 koňských sil a s nejvyšší rychlostí 40 kilometrů v hodině. A stal se legendou. Jen pro zajímavost - Emil Jellinek měl jméno Mercedes v takové oblibě, že jej dal i svým dalším šesti dětem, svému domu, jachtě, a - sám sobě.
Zdroj: Mercedes
Foto: Mercedes, ilustrační