V sobotu 1. ledna 2022 slavnostně odstartuje už 44. ročník Rallye Dakar. Potřetí za sebou na Arabském poloostrově, v Saudské Arábii, a i tentokrát závodníky čekají tratě plné písku s celkovou délkou 8 375 kilometrů. Z toho 4 258 kilometrů připadne na měřené zkoušky. Na start se jich se svými 430 stroji postaví celkem 578, mezi nimi i šedesát žen.
Start dvanácti etapového závodu bude v Džiddě, kde po dvou týdnech, 14 ledna, také skončí. Trať je téměř zcela nová, když celých 8 000 kilometrů povede ve zvlášť náročném terénu. I přesto, že do pověstné pouště Rub al-Chálí (Pustá končina) se jezdci tentokrát prakticky nedostanou, a jen ji drobet „štrejchnou.“
Vše vypukne prologem mezi městy Jeddah a Ha'il, pak všechny čeká přesun z Džiddy do Ha'ilu, a tam závod naostro odstartuje 2. ledna. S tím, že se bude obtížnost jednotlivých úseků mezi písečnými dunami soustavně zvyšovat, a prý vůbec nejtěžší etapa je až ta jedenáctá, předposlední.
Rallye Dakar pořádá Amaury Sport Organisation (ASO), s podporou Saúdské automobilové a motocyklové federace, a nadcházející ročník představuje i první závod nového mistrovství světa v cross country rallye FIA. Další budou následovat v Abú Zabí, Kazachstánu, španělské Andalusii a Maroku. A jaká bude česká účast?
Kamiony - Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (Iveco); Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr ml. (Praga); Martin Šoltys, Roman Krejčí, Jakub Jiřinec (Iveco); Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartolomiej Boba/Pol. (Ford); Tomáš Tomeček, Leopold Paďour, Niccolo Funaioli/It. (Tatra); Ignacio Casale/Chile, Álvaro León/Chile, Tomáš Šikora (Tatra); Téo Calvet/Fr., David Schovánek, David Hoffmann (Tatra).
Automobily - Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford); Miroslav Zapletal, Marek Sýkora/SR (Ford)
Motocykly - Milan Engel (KTM), Martin Michek (KTM), Jan Brabec (KTM), David Pabiška (KTM)
Čtyřkolky - Tomáš Kubiena (Yamaha), Zdeněk Tůma (Yamaha)
SSV (buggy) - Josef Macháček, Pavel Vyoral (Can-Am)
Classic - Ondřej Klymčiw, Tomáš Böhm (Škoda 130 LR); Martin Čábela, Olga Lounová (Mercedes G500); Olga Roučková, Robert Knobloch (Suzuki Samurai); Dušan Randýsek, František Randýsek (Land Rover); Zdeněk Ondráček, Vlastimil Forejt (Toyota Land Cruiser); Petr Fiala, Tomáš Fiala (Land Rover); Radovan Kazarka/SR, Josef Kalina, Róbert Kasák/SR (Tatra 815)
A právě doprovodná soutěž Classic, vypsaná pro historické terénní vozy vyrobené před rokem 2009, Dakar vlastně vrací k původním kořenům. I proto přilákala na start, po loňském úspěchu, na 150 posádek, a chybět v nich nebudou ani ty české, mezi nimiž jsou i dvě ženy. Olga Lounová například pojede - při svém prvním startu na Dakaru - jako navigátor s pětilitrovým osmiválcem Mercedes-Benz G 500 4x4 Rallye automat, z roku výroby 1989, a výkonem 300 koní.
Dvojnásobná účastnice Rallye Dakar, Olga Roučková, usedne spolu s navigátorem Robertem Knoblochem za volant malého off-roadu Suzuki Samurai z devadesátých let, s benzinovým motorem o objemu válců 1,3 litru, ve verzi s prodlouženým rozvorem. Není bez zajímavosti, že Olga jej objevila jako absolutní vrak, ovšem se svým týmem samuraie přestavěla do podoby závodního speciálu, přesně podle pravidel soutěže.
Takže dostal, mimo jiné, ochranný rám a nejnovější bezpečnostní prvky, včetně šestibodových pásů, homologovaných závodních sedaček, hasicího systému, přídavné nádrže… A od jednoho ze sponzorů, společnosti Megamax24, i několik sad speciálních pneumatik do extrémního terénu - Maxxis Trepador. Což může být rozhodující, protože s novým ročníkem přicházejí i nová pravidla pro jejich výměnu během soutěže.
Zdroj: Rallye Dakar 2022, FIA, Olga Roučková, Megamax24
Foto: ilustrační