Rallye Dakar samozřejmě nejsou jen auta, motorky, nebo kamiony řítící se pouštěmi Saudské Arábie. Současně je to velká mediální show, a pochopitelně také ohromný byznys.
Nejbohatší a nejctižádostivější týmy protočí, podle odhadů, na Arabském poloostrově miliony a miliony dolarů. A protože peníze pro ně v podstatě nehrají nijak zásadní roli, nepoženou se tedy za prémií po případném vítězství, ale za celosvětovým věhlasem.
Ostatně finanční odměna v doprovodné soutěži Classic nečeká pro nejrychlejší vlastně žádná, v ostatních kategoriích dosahuje „sotva“ pár desítek tisíc EURO. U špičkových jezdců tak půjde především o prestiž, a sponzorům o mediální sledovanost.
Organizátoři, tedy francouzská společnost Amaury Sport Organisation (ASO), už rozhlásila, že televizní signál z Rallye Dakar 2022 zasáhne více než 140 zemí všech kontinentů. Když vezmeme jen Českou televizi, tak na Dakar se před rokem dívalo okolo 700 tisíc českých diváků starších patnácti let.
Jak vyplynulo z průzkumu společnosti Nielsen Admosphere, člena globální skupiny Nielsen, zajišťující měření televizní sledovanosti.
Takže závod celkově zasáhne prostřednictvím obrazovek miliardu diváků, jinak potenciálních zákazníků. Kromě toho se už samotná účast na Dakaru promítá u řady týmů do firemního marketingu, ať už v prezentacích pro zájemce, či na sociálních sítích a podobně.
A sponzoři jistě nezapomenou poukazovat na svůj přínos úspěšným týmům, dejme tomu, v reklamách na své zboží až do příštího ročníku.
Navíc, stejně jako v celém odvětví motoristického sportu, vedou mezi sebou svůj skrytý závod i světoví výrobci pneumatik. I když o něm prakticky nezveřejňují podrobnosti, jisté je, že bez kvalitních gum se žádný tým prostě neobejde.
Nejlepší z nich dokonce mají pro každý soutěžní den připravenou novou sadu, aby pokud možno oddálily nebezpečí defektu. Pneumatiky jsou totiž, podle letitých zkušeností, už po pouhé stovce kilometrů v těžkém terénu tak zasaženy i maličkými částečkami, že je jen otázkou času, kdy k němu dojde.
I proto organizátoři zpřísňují pravidla, pokud se právě pneumatik týče. Což má, kromě jiného, vést k pomalejší, a tím i bezpečnější jízdě. Podle nich třeba kamiony musí zásadně jet jen na standardních gumách pro náklaďáky. Takže část týmů, mezi nimi i Petronas De Rooy Iveco, Kamaz a další, minule vsadila na značku Goodyear Offroad ORD…
Kromě toho pneumatikáři nezastírají, že takové závody jsou pro ně něco jako skvělé testovací laboratoře. A - jak jinak, vysílají tím i „šifrovanou“ zprávu jak velkým, tak i malým dopravcům, jaké že pneumatiky by pro ně mohly být do každodenního náročného provozu ty pravé.
Zdroj: ASO, Nielsen, Goodyear
Foto: ilustrační