Co všechno děláme za volantem tak nějak špatně? Kolikrát už jen silou zvyku, a ještě před nastoupení do vozu? A proč bývá celá řada dopravních nehod docela zbytečná?
Kdyby všichni řidiči dodržovali předpisy, možná, že by se na silnicích nemuselo prakticky nic vážného přihodit. Ano, kdyby… Přidáme-li však k tomu, jen namátkou, řízení v nevhodné obuvi, nevyhovující nastavení sedadla, kdy máte nohy příliš blízko, nebo naopak daleko od pedálů, ledabyle zapnuté bezpečnostní pásy,
nesprávně nastavené opěrky hlavy, držení volantu jednou rukou, a další a další drobné prohřešky, které se ve finále mohou nasčítat, není se čemu divit. Ale právě takové zdánlivé maličkosti hrají významnou roli pro bezpečnou jízdu.
Přitom není zrovna málo motoristů, kteří se už s vážnými dopravními nehodami sekali, a říkali si přitom: Jak se tohle mohlo stát? Odpovědi na podobné otázky dávají zčásti například policejní statistiky.
A je to klasika, jako vždy - nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky, nepozornost za volantem, mezery ve znalostech pravidel silničního provozu, aktuální psychické rozpoložení… Takže lidský faktor bude na silnicích vždycky hrát rozhodující roli.
I přesto, že bezpečnostní prvky v moderních automobilech jsou stále sofistikovanější, a mnohé z nich se stávají jejich povinnou výbavou, počet nehod tím nijak výrazně neklesá. Což by logicky měl.
Nemluvě o tom, že do problémů na silnicích nás v rychlém sledu lehce může dostat i příliš pomalá jízda, mylný odhad vzdálenosti při předjíždění, nedodržování bezpečné vzdálenosti. Nesledování provozu ve zpětných zrcátkách. Vyřizování telefonátů za jízdy. Celková nesoustředěnost obecně, ruku v ruce s přeceňováním řidičských schopností. A právě mnohdy až bezvýhradná důvěra v elektronické asistenty.
Navíc se za volantem necháváme až příliš často bezstarostně rozptylovat. Díky tomu, že pro některé motoristy se řízení stalo tak nějak běžnou rutinou, při níž už prý není tolik ostražitosti potřeba. Statistiky ovšem pořád dokola hovoří o tom, že nedostatečná pozornost za volantem je příčinou dokonce každé páté dopravní nehody.
Řada motoristů pak bezelstně připouští, že na tom má svůj podíl ještě konzumace jídla a pití za jízdy, ladění rádia, navigace, případně klimatizace, včetně tak nevinné záležitosti, jakou je čištění a nasazování brýlí… Zkrátka - rozptýlení řidiči zapříčiní takřka tolik nehod, jako ti pod vlivem alkoholu.
Nezávislé výzkumy chování řidičů za volantem potvrzují, že až polovinu čistého času se věnují při jízdě činnostem, které zásadně narušují jejich pozornost, a současně vůbec se samotnou jízdou nesouvisí.
A co je podle odborníků nejhorší? Skutečnost, že rozptýlení řidiči budou z hlediska bezpečnosti silničního provozu stále větším problémem.
Zdroj: Policie ČR, Tým silniční bezpečnosti
Foto: ilustrační