Čtyřicátý čtvrtý ročník Rallye Dakar je minulostí. Odstartoval 1. ledna 2022 v saúdskoarabském Jeddahu, a tam po dvou týdnech a více než osmi tisících pouštních kilometrech také skončil.
V nejsledovanější kategorii automobilů zvítězil už počtvrté katarský rodák Nasser Al-Attiyah Nasser Al-Attiyah s francouzským spolujezdcem Matthieu Baumelem z týmu Toyota Gazzo Racing. Společně tak získali odměnu 45 tisíc dolarů, ovšem od vděčné automobilky prý i sponzorský bonus desetkrát vyšší. Al-Attiyah Dakar vyhrál i v letech 2011, 2015 a 2019.
Češi samozřejmě mezi účastníky ani tentokrát nechyběli, a i když Aleš Loprais a Martin Macík mířili v kategorii kamionů hodně vysoko, Macík nakonec dojel sedmý, a Loprais v celkovém pořadí doplatil na technickou závadu. Podobně se v žebříčku propadl i Martin Prokop, takže nakonec nejlépe do cíle dojel Zdeněk Tůma - mezi čtyřkolkami byl čtvrtý.
Automobily: 1. N. Al-Attiyah, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 38:33:03, 2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg. /Prodrive) -27:46, 3. Rádžhí, Orr (Saúd. Ar., Brit./Toyota) -1:01:13… 23. Zapletal, Sýkora -6:36:11, 24. Prokop, Chytka -6:44:09.
Motocykly: 1. Sunderland (Brit./KTM) 38:47:30, 2. P. Quintanilla -3:27, 3. Walkner (Rak. /KTM) -6:47,… 23. J. Brabec -3:12:39, 30. Engel -4:56:41, 36. Michek -6:30:40.
Kamiony: 1. Sotnikov 41:37:34, 2. Nikolajev -9:58, 3. Šibalov (všichni Rus. /Kamaz) -1:11:11, … 7. Macík -4:44:11.
Čtyřkolky:1. Giroud (Fr./Yamaha) 50:00:51, ...4. Tůma -8:08:47.
SSV: 1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 47:22:50.
Lehké prototypy: 1. López Contardo, Latrach Vinagre (Chile/Can-Am) 45:50:51,… 22. Macháček, Vyoral -32:21:59.
Classic: 1. Mogno, Drulhon (Fr./Land Cruiser), ...14. Klymčiw, Böhm (ČR/Škoda), 19. Ondráček, Lhotský (ČR/Toyota), 117. Čábela, Lounová (ČR/Mercedes), 119. F. Randýsek, D. Randýsek (ČR/Land Rover), 121. P. Fiala, T. Fiala (ČR/Land Rover), 127. Roučková, Knobloch (ČR/Suzuki), 129. A. Pance, Š. Pance (ČR/Land Rover).
A právě doprovodná kategorie Classic, vypsaná pro historické automobily či kamiony, s vlastními pravidly, v nichž nejde jen o rychlost, přilákala na start 134 aut a osmnáct kamionů, včetně našich posádek.
Všichni se ve zdraví dostali do cíle, a obdivuhodně si přitom vedly, i přes spoustu těžkých okamžiků na trati, i obě ženy - Olga „Ollie“ Roučková za volantem Suzuki Samurai z roku 1990, a Olga Lounová jako navigátorka v Mercedesu G500 z roku 1989. Snad ani nemusíme připomínat, že „Ollie“ se do dakarské historie nesmazatelně zapsala, když Dakar při svém prvním startu v roce 2018 pokořila za volantem čtyřkolky - jako první žena z České republiky.
Z extrémního závodu si spolu navigátorem Robertem Knoblochem odváží celkové 127. místo, ale hlavně splněný sen. „Celý rok jsme pracovali, jednou byli nahoře, jindy dole… Ale je to tam, a my jsme s naším malinkým Suzuki Samurai, s tím, který jsme našli v kopřivovém záhonu na hromadě šrotu, dobyli Dakar!
A Samíka dotáhli na vysněnou rampu. Máme ohromnou radost, po těch osmi tisících kilometrech, které opravdu bolely… přibližuje „Ollie“. A navigátor Robert Knobloch přidává: „Rád bych poděkoval celé naší partě z týmu Czech Samurais, za odvedenou práci. Na prvním místě však Ollie, která byla motorem celého projektu, a celou tu nálož kilometrů naprosto v pohodě odřídila. Když technika fungovala, tak na ni chlapi ve výkonnostně podobných autech neměli šanci…“
O pár stupňů výš, na 117. příčce, se letos umístil tým Orion Moto Racing Group s pilotem Martinem Čábelou a zpěvačkou Olgou Lounovou, jako navigátorkou. I když v prvním polovině Dakaru je vůz pěkně potrápil: nejprve začala zlobit převodovka, pak tlak a teplota paliva. „Náš první Dakar začal smolně, trápily nás technické problémy,“ vzpomíná Olga Lounová. Záhadu mechanici nakonec vyřešili, když zjistili, že všechny problémy zapříčinil kousek laminátu v mechanickém vstřikování…
Zdroj: Rallye Dakar 2022, Olga Roučková, Total Sportal
Foto: Czech Samurais, Olga Roučková