Vidíme to na našich silnicích co chvíli. Každé páté vozidlo jezdí s nějak poškozenými světlomety. U čtyřiceti procent aut svítí přední světla s různou intenzitou, řada dalších je potom za jízdy nemá rozsvíceny vůbec. A prakticky každý druhý řidič uvádí, že osvětlení vozu důkladně nekontroloval i déle než měsíc. Pokud vůbec.
Tak to alespoň tvrdí řada dopravně-bezpečnostních průzkumů. Kromě toho se poměrně často můžeme na cestách potkat i s automobily se světly nastavenými příliš vysoko, nebo naopak zase docela nízko.
V prvním případě mohou - za tmy, a v nepříznivých povětrnostních podmínkách obecně - nepříjemně oslňovat protijedoucí motoristy. V tom druhém pak sami řidiči nevidí dost daleko a to, aby před nečekanou překážkou stačili včas vhodně reagovat.
Přitom jedním z důležitých aspektů bezpečnosti silničního provozu je právě i odpovídající nastavení světel. Během času samozřejmě zažívají celé série nejrůznějších otřesů, a jejich správnou polohu ještě ovlivňuje nejen zatížení vozidla, ale také kondice celého podvozku, včetně tlumičů, i momentální tlak v pneumatikách.
Takže když už nic jiného, tak majitelé vozidel by jejich kontrolu a potřebné seřízení měli mít v hlavě při pravidelných servisních prohlídkách, případně při každé STK, tedy jednou za dva roky.
V rámci základní údržby si můžete zkusit správně nastavit světlomety i sami, ostatně na internetu najdete hned celou řadu návodů, jak tohle zvládnout svépomocí, ovšem odborníci se přiklánějí k jejich „optimalizaci“ v autoservisu.
Odpadne vám tak nejen hledání vhodných garážových vrat, pokud garáž nemáte, nebo čistější rovné zdi, kam byste nerušeně mohli načrtnout orientační „seřizovací“ přímku. Nemluvě o tom, že k nastavení správného skonu světelných paprsků - při každé významnější změně zatížení vozu - rádo poslouží otočné kolečko, obvykle umístěné nalevo od řidiče.
U dražších automobilových značek potom mívají ovládání moderních LED světlometů v popisu práce elektroničtí asistenti, když díky kamerám ve zpětných zrcátcích monitorují provoz před vozidlem, a nastavují světla tak, aby protijedoucí šoféry neoslňovaly.
Pro běžné motoristy je ovšem jistě jednodušší objednat si jejich seřízení právě v odborných servisech, vybavených pro tyto případy speciálními optickými přístroji, takzvanými regloskopy.
Takže mít správně nastavené světla je opravdu nutné. Zvlášť, když vezmeme v úvahu, že za bílého dne snižují o čtvrtinu, a v noci až o polovinu, riziko nehody s fatálními následky. Neseřízená světla totiž mohou zkracovat dohled řidiče až o několik desítek metrů, a až dvacetkrát zvyšovat riziko oslnění těch protijedoucích.
Ti pak nemusí mít vždy řízení zcela pod kontrolou, a tak mohou snadno přehlédnout další účastníky provozu, včetně cyklistů, chodců, nebo motorkářů. A neštěstí je na světě.
Zdroj: Vidět a být viděn, Osram, Policie ČR
Foto: ilustrační