Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1082x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Jak dát světla do „latě“

Vidíme to na našich silnicích co chvíli. Každé páté vozidlo jezdí s nějak poškozenými světlomety. U čtyřiceti procent aut svítí přední světla s různou intenzitou, řada dalších je potom za jízdy nemá rozsvíceny vůbec. A prakticky každý druhý řidič uvádí, že osvětlení vozu důkladně nekontroloval i déle než měsíc. Pokud vůbec.

Vysoko i nízko vadí

Tak to alespoň tvrdí řada dopravně-bezpečnostních průzkumů. Kromě toho se poměrně často můžeme na cestách potkat i s automobily se světly nastavenými příliš vysoko, nebo naopak zase docela nízko.

Jak dát světla do „latě“

V prvním případě mohou - za tmy, a v nepříznivých povětrnostních podmínkách obecně - nepříjemně oslňovat protijedoucí motoristy. V tom druhém pak sami řidiči nevidí dost daleko a to, aby před nečekanou překážkou stačili včas vhodně reagovat.

Když už nic jiného…

Přitom jedním z důležitých aspektů bezpečnosti silničního provozu je právě i odpovídající nastavení světel. Během času samozřejmě zažívají celé série nejrůznějších otřesů, a jejich správnou polohu ještě ovlivňuje nejen zatížení vozidla, ale také kondice celého podvozku, včetně tlumičů, i momentální tlak v pneumatikách.

Jak dát světla do „latě“

Takže když už nic jiného, tak majitelé vozidel by jejich kontrolu a potřebné seřízení měli mít v hlavě při pravidelných servisních prohlídkách, případně při každé STK, tedy jednou za dva roky.

Seřizování svépomocí?

V rámci základní údržby si můžete zkusit správně nastavit světlomety i sami, ostatně na internetu najdete hned celou řadu návodů, jak tohle zvládnout svépomocí, ovšem odborníci se přiklánějí k jejich „optimalizaci“ v autoservisu.

Jak dát světla do „latě“

Odpadne vám tak nejen hledání vhodných garážových vrat, pokud garáž nemáte, nebo čistější rovné zdi, kam byste nerušeně mohli načrtnout orientační „seřizovací“ přímku. Nemluvě o tom, že k nastavení správného skonu světelných paprsků - při každé významnější změně zatížení vozu - rádo poslouží otočné kolečko, obvykle umístěné nalevo od řidiče.

Raději u odborníků

U dražších automobilových značek potom mívají ovládání moderních LED světlometů v popisu práce elektroničtí asistenti, když díky kamerám ve zpětných zrcátcích monitorují provoz před vozidlem, a nastavují světla tak, aby protijedoucí šoféry neoslňovaly.

Jak dát světla do „latě“

Pro běžné motoristy je ovšem jistě jednodušší objednat si jejich seřízení právě v odborných servisech, vybavených pro tyto případy speciálními optickými přístroji, takzvanými regloskopy.

Konec oslňování?

Takže mít správně nastavené světla je opravdu nutné. Zvlášť, když vezmeme v úvahu, že za bílého dne snižují o čtvrtinu, a v noci až o polovinu, riziko nehody s fatálními následky. Neseřízená světla totiž mohou zkracovat dohled řidiče až o několik desítek metrů, a až dvacetkrát zvyšovat riziko oslnění těch protijedoucích.

Jak dát světla do „latě“

Ti pak nemusí mít vždy řízení zcela pod kontrolou, a tak mohou snadno přehlédnout další účastníky provozu, včetně cyklistů, chodců, nebo motorkářů. A neštěstí je na světě.

Zdroj: Vidět a být viděn, Osram, Policie ČR

Foto: ilustrační 

26.01.2022
autor: Ivan Mašek
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Jak dát světla do „latě“
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1082x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek
Zpět na výpis