Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1169x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let

O tom, kdy se objevili první předchůdci brzd, můžeme jen spekulovat. Bylo to před osmi tisíci lety, hned po „vynálezu“ kola v mladší době kamenné? Nebo o pár tisíciletí později?

Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let

První byl Mercedes

To se už nedovíme, i když naši prapředci se přece museli nějak naučit kola zastavovat… Přeskočme teď tisíciletí, protože teprve až s rozvojem automobilismu přišlo lidstvo brzdám opravdu na „chuť.“ A nejspíš nepřekvapí, že bubnové brzdy ovládané pákou s ocelovým lankem, použil jako první v roce 1901 Wilhelm Maybach - na přední nápravě Mercedesu 35 PS.

Sto dvacáté výročí

A právě před 120 lety, v roce 1902, si nechal první automobilové bubnové brzdy patentovat Louis Renault. Plně mechanické, se systémem pák a pružin uvnitř bubnu. V tomtéž roce pak spatřily světlo světa i brzdy kotoučové.

Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let

Tentokrát díky patentu Fredericka W. Lachestera. K praktickému využití však měly oba systémy před sebou ještě dlouhou cestu.

Jaguar a Porsche

Takže i když se právě kotoučové brzdy objevily - nejprve na předních nápravách - především závodních aut, do sériové výroby se dostaly až v padesátých letech minulého století. Na jejich vývoji se významně podílely značky Jaguar a Porsche, a Britové dokonce při modernizaci Jaguaru C-Type v roce 1952 vyměnili, ve spolupráci s Dunlopem, původní bubnové za modernější kotoučové.

Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let

Ovšem za vysokých teplot se stále přehřívaly a ztrácely své schopnosti. Vše tak vyřešili až inženýři z Porsche, když v roce 1965 představili první brzdový kotouč s vnitřním chlazením okolním vzduchem.

Na druhé koleji

Otevřená konstrukce odsunula slábnutí brzdného účinku při dlouhodobém brzdění na druhou kolej, a od té chvíle mají kotoučové brzdy ve výbavě prakticky všechny moderní vozy.

Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let

A nejen na přední nápravě, která při brzdění nese na svých bedrech zhruba 70 procent celkového zatížení. Navíc umožňují snadnější a tím i rychlejší výměnu obložení, a v neposlední řadě jsou až o pětinu lehčí.

Nevýhody přetrvávají, ale…

A proč bubnové brzdy, přestože se u aut objevily jako první, nemají v současnosti takový prostor? Nevýhodou je stále ne zcela vyřešený odvod tepla kvůli uzavřené konstrukci, v níž dochází k jeho kumulaci, a tím ke slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí.

Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let

Na druhou stranu jsou výrobně levnější, nenáročné na servis, a vzhledem větší třecí ploše i méně náchylné k opotřebení. Nakonec řada menších vozů si s nimi stále bohatě vystačí - a to na zadních nápravách.

Dlouhá budoucnost?

A ještě něco - uzavřená konstrukce, zabraňující průniku nejrůznějších nečistot z cest dovnitř, se teď překvapivě stala jejich velkou výhodou, a řada automobilek jim předpovídá ještě dlouhou budoucnost. Při brzdění z nich totiž neuniká do okolního prostředí tolik mikroskopických prachových částic, jako z brzdového obložení otevřených kotoučovek. A to se dnes počítá.

Zdroj: Mercedes, Porsche

Foto: Porsche, ilustrační

02.03.2022
autor: Ivan Mašek
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Brzdy slaví. Bubnovým i kotoučovým je právě 120 let
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1169x
Článek zobrazen:
2x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek
Zpět na výpis