Plně automatizované. Nezávislé na modelu vozidla. A bez řidiče. To jsou nejnovější trendy v testování pneumatik. Ve společnosti Continental ovšem žhavá realita.
Continental totiž radikálně inovoval testy brzdného výkonu svých modelů pneumatik pro osobní automobily, a současně představil ultramoderní, plně elektrické bezpilotní testovací vozidlo s názvem AVA, jedinečné v celosvětovém měřítku.
A to pro vysoce přesný monitoring jejich chování během brzdění na suché i mokré vozovce. Technici tak u nich mohou přesněji porovnat například složení směsí, a dále je optimalizovat pro použití v konkrétních podmínkách. Samozřejmě s cílem postupně dosahovat stále kratších brzdných drah pro vyšší bezpečnost jízdy na silnicích.
„Analytické vozidlo AVA, tedy Analytic Vehicle AIBA, pomáhá analyzovat výkon našich prémiových pneumatik ještě důkladněji a následně je systematicky vyvíjet,“ doplňuje Boris Mergell, vedoucí výzkumu a vývoje v divizi pneumatik společnosti Continental.
„Přenos sil mezi pneumatikou a povrchem vozovky je totiž pro brzdný výkon rozhodující, stejně jako pro jejich vlastnosti při zatáčení nebo při změně směru.“ Dodejme, že AIBA je zkratka pro Automated Indoor Braking Analyze, tedy vysoce přesný, automatizovaný halový analyzátor brzdění.
Testy brzdného výkonu pneumatik se odehrávají poblíž Hannoveru v areálu Contidrom, v klimatizované hale 350 metrů dlouhé a 30 metrů široké. Samotná zkušební dráha pak měří 75 metrů, s pěti různými, navzájem zaměnitelnými povrchy. AVA se při testech pohybuje rychlostí 65 kilometrů za hodinu, díky elektromagnetickému lineárnímu pohonu, technicky odvozeného od technologií používaných například pro horské dráhy.
Integrovaný brzdový systém s technologií „brake-by-wire“ pak, na rozdíl od běžných hydraulických, přenáší brzdný signál elektronicky, takže odezva brzd je „velmi rychlá a přesná.“ Bez ohledu na počasí lze provést každý rok až 100 000 testů brzdění na suché, mokré, a dokonce i zledovatělé vozovce.
Nové modely pneumatik z Continentalu, ještě než se dostanou do výroby, tak vlastně celkem „najezdí“ okolo 25 milionů kilometrů, tedy jako kdyby 625krát objely Zeměkouli.
Pro zajímavost - Contidrom se rozkládá na ploše 160 hektarů, a nabízí nejen venkovní desetikilometrovou dráhu s celou plejádou povrchů, včetně mokrých úseků, ale i legendární okruh s klopenými zatáčkami, kde lze dosáhnout rychlosti přes 250 kilometrů v hodině. Kromě zkušebních drah v texaském Uvalde a švédském Arvidsjauru, je dnes Contidrom jedním z nejmodernějších zkušebních areálů na světě.
Zdroj: Continental
Foto: Continental