Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1341x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?

Nejrůznější průzkumy potvrzují, že přes padesát procent řidičů většinou jezdí na podhuštěných pneumatikách. Nic nového, stačí se rozhlédnout třeba po parkovištích u supermarketů.

Ani podhuštěné, ani přehuštěné

Přitom málo nahuštěné pneu ojedete až o polovinu rychleji. Dochází totiž k nadměrnému sjíždění vnějších částí, což přináší, mimo jiné, i nižší přilnavost. A jsou-li na přední nápravě, tak i nedotáčivost vozidla.

Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?

Kromě toho prodlužují i brzdnou dráhu, zvyšují valivý odpor a spotřeba paliva pak neomylně stoupá. U přehuštěných zase rychleji opotřebuje střední část běhounu, a pokud jsou na zadní nápravě, vedou k větší přetáčivosti vozidla. Takže také žádná výhra.

Tisíckrát - a nic?

Správně nafouknuté pneumatiky zkrátka zásadně zlepšují jízdní vlastnosti automobilu. Fakt, o kterém každý motorista slyšel nejméně tisíckrát. Přesto se ne každému daří udržovat správný tlak v optimálních mezích. Navíc k jeho změně dochází i v závislosti na teplotě okolního vzduchu.

Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?

Čím je studenější, tím je nižší, a vědci spočítali, že klesne-li venkovní teplota o deset stupňů Celsia, tlak v pneu klesne zhruba o 10 kPa, tedy o jednu desetinu baru.

Jen za studena!

Výrobcem předepsané hodnoty najdete v manuálu k vozidlu, na víčku nádrže, sloupku u dveří, a pochopitelně i na internetu. A jsou uváděny za studena, což v tomto případě znamená, že vozidlo v posledních dvou hodinách i déle stálo na místě.

Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?

V každém případě tedy pneumatiky nikdy nedofukujeme zahřáté. Dávejte také pozor na nejvyšší možnou hodnotu, na jakou je lze napumpovat, aniž by došlo k nějakému poškození.

Co znamená KPA nebo PSI?

Bývá vyražená na bočnici, nejčastěji v podobě písmen KPA nebo PSI, doprovázených s číselným kódem. Údaje v KPA znamenají kilopascaly, PSI zase libry na čtvereční palec (pound per square inch). Hodnota 100 kPa, případně 14,5 PSI, se potom rovná jednomu baru, a ten odpovídá zhruba jedné - staré dobré, ovšem dnes už málokdy používané - atmosféře (atm).

Častější kontrola

Tlak bychom měli, podle odborníků, kontrolovat před každou jízdou, což ovšem sotva komu vyjde. Takže aspoň každých 14 dní. Pokud jsou vystaveny častým změnám teplot, jako třeba v těchto dnech s výrazně chladnými rány, pak raději častěji, a nejlépe se spolehlivým tlakoměrem v ruce.

Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?

S tím, že případné přehuštění o tak jednu, dvě desetiny baru by nemělo vadit. Dokonce prý můžete zaznamenat mírně zlepšení řízení, včetně snadnějšího zatáčení a kratších brzdných drah.

Pokušitelé osudu

Pokud tlak za vás hlídá systém TPMS -Tire Pressure Monitoring System, od roku 2014 povinný pro všechna nová auta v zemích EU, tím lépe. Máte napůl vyhráno. Sám iniciativně varuje před nedostatečným nahuštěním, způsobeným zejména jejich poškozením.

Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?

V každém případě ale vězte, že osud budete víc pokoušet jízdou s podhuštěnými gumami. A nespoléhejte na to, že pokutu od dopraváků „jenom“ za málo nafouknuté pláště dostat nemůžete…

Zdroj: Policie ČR, Michelin

Foto: ilustrační

27.09.2022
autor: Ivan Mašek
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Fakta: Jak správně hustit pneumatiky?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1341x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek
Zpět na výpis