Chladicí kapaliny patří k důležitým provozním tekutinám, zajišťujícím bezproblémovou práci motoru. Tedy pokud v chladicí soustavě vždy správně cirkulují.
Pokud zjistíte nízkou hladinu chladicí kapaliny v nádržce, měli byste ji pokud možno hned dolít. A raději destilovanou než „kohoutkovou“ vodou, i když v nouzi na dojetí do servisu také skvěle poslouží. Odborníci přitom doporučují originální kapalinu ředit v poměru 50 na 50, když polovinu představuje chladicí kapalina, a polovinu „destilka.“
Obě složky je vhodné ještě před samotným dolítím předem smíchat. Tedy nedolévat ji každou zvlášť. A u některých modelů automobilů je následně nutné chladicí soustavu i odvzdušnit. To ale nemusí být pro běžného motoristu zase tak jednoduché.
Na trhu dnes existuje celá řada chladicích kapalin. Třeba na benzinkách jsou běžně k mání výrobky označené jako „ready to use” kapaliny, tedy předem připravené k okamžitému použití. Ovšem lépe, a často i výhodněji pořídíte v autorizovaných autoservisech, nebo prodejnách pro motoristy.
Připomeňme, že nejčastěji používané kapaliny nesou označení G10, G11, G12, G12+ a G13, případně Typ B, ale i D, F, G a podobně.
Postup dolévání chladicí kapaliny je až triviálně jednoduchý. Doplňujeme ji pokud možno co nejpřesněji na rozhraní dvou rysek vyznačujících na nádobce minimální a maximální přípustnou hladinu. Ne víc, ale ani méně. Když ji totiž bude málo, motor se bude pravděpodobně díky nedostatečnému chlazení dál přehřívat.
A když ji naopak bude víc, než je zdrávo, mohlo dojít zase k přetlakování chladicího systému a k jeho poškození. A protože různé typy chladicích kapalin mají i rozdílné vlastnosti, jejich vzájemné míchání není proto vhodné.
A při celkové výměně kapaliny se vším všudy, pokud se do takové práce pustíte svépomocí, a nespolehnete se raději na odborný servis, pak mějte na paměti, že motor už musí být dostatečně vychladlý. V opačném případě by hrozilo, že po odšroubování víčka nádobky s kapalinou se při troše nepozornosti spolehlivě třeba opaříte.
Foto: Jan Říha