Chladicí kapaliny patří k důležitým provozním tekutinám, zajišťujícím bezproblémovou práci motoru. Tedy pokud v chladicí soustavě vždy správně cirkulují.
Jiná věc ovšem je, pokud kapalina z chladicí soustavy samovolně uniká, a motor se začne přehřívat. Provozní teplotu chladicí kapaliny hlídá příslušná kontrolka na přístrojovém panelu. Zůstává v klidu, pokud se pohybuje v rozmezí 80 až 95 stupňů Cesia.
Když ale nečekaně vystřelí vzhůru, a kontrola se rozsvítí, na problém je zaděláno. V tu chvíli je nejlepší vozidlo bez prodlení zastavit a spustit topení s výdechy nastavenými naplno. S motorem stále v chodu, protože při jeho vypnutí se systém začne zahřívat ještě více. Přestane totiž fungovat čerpadlo chlazení.
Příčin může být samozřejmě hned několik - stářím narušená hadice, netěsnící spojovací prvky, v nejhorším případě dokonce i prasklý chladič. Což by pochopitelně doprovázela načervenalá, namodralá, případně nažloutlá louže pod autem.
Příčiny přehřívání motoru může být i v ucpaném chladiči, v zavzdušnění chladicího systému, v netěsnícím víčku nádržky, nefunkční vodní pumpě, poškozeném termostatu…
Chladicí směs může pronikat i do spalovacího prostoru a smísit olejem. Což by se projevilo nejen na jeho stoupající hladině v olejové vaně, ale ještě dřív by na potíže ukazoval bílý kouř z výfuku, jako předzvěst průsaku kapaliny do výfukového potrubí. Zpravidla „díky“ volnému těsnění pod hlavou válců. Chladicí kapalina v tomto případě shoří spolu s palivem, a výfukem unikne v podobě páry.
Za průsaky může stát i nedotažené, nebo prasklé víčko nádobky na chladicí kapalinu. Při zahřátí se v okruhu vytvoří určitý tlak, a pokud víčko dokonale okruh neuzavírá, může se kapalina dostávat z nádržky ven, kde se prostě odpaří. Mastný film na hladině chladicí kapaliny rovněž něco naznačuje.
Jaká chladicí kapalina bude vhodná pro váš vůz, nejspíš najdete v manuálu ke svému vozu. Nakonec snad každá automobilka značky vhodné pro své modely přímo předepisuje. Účinné látky však během tří až pěti let postupně ztrácejí účinnost. Odborníci proto doporučují kapaliny preventivně vyměnit za „čerstvé“ prakticky každé dva roky.
(pokračování)
Foto: Jan Říha