Chladicí kapaliny patří k důležitým provozním tekutinám, zajišťujícím bezproblémovou práci motoru. Tedy pokud v chladicí soustavě vždy správně cirkulují.
Doby, kdy kapaliny pro chlazení motorů byly na výběr vlastně dvě - modrá a červená, podle toho, jaká antikorozní činidla obsahovaly, jsou dávno pryč. Soudobé motory mají na chlazení podstatně jiné nároky. I díky odlišným konstrukčním materiálům i třeba pojivům.
A pokud dřív v podstatě stačilo, aby dobře odváděly přebytečné teplo, bránily korozi motoru, a v zimě nezamrzaly, dnes k tomu, mimo jiné, nemohou ani nepatřičně reagovat se zbytky spalin, a musí být co nejekologičtější.
A přestože hliníkové slitiny pro výrobu motorů se za posledních deset let příliš nezměnily, v rámci tlaků na snižování emisí výrazně u motorů vzrostla provozní teplota. A to na kapaliny klade další nároky pro bezchybnou funkčnost a efektivitu chladící soustavy.
Takže i jejich chemické složení se chtě-nechtě muselo přizpůsobit. Roli hraje nejen to, zda je motorový blok hliníkový, nebo ještě litinový, ale i taková zdánlivá maličkost, jakou je třeba použité lepidlo pro kompletaci chladiče…
A i když základní složení prakticky všech chladicích kapalin obsahuje jen dvě položky - vodu a etylenglykol jako nemrznoucí prvek, další přísady si už „diktují“ samy automobilky - tak nějak podle svých potřeb. Příkladem budiž třeba koncern Volkswagen, když po verzi chladicích kapalin s označením G12(+), podle své normy TL 774, přišel v roce 2005 s novým typem G12++, a o pět let později s G13…
Jiné normy používá pro své motory a chladicí okruhy Renault; Peugeot a Citröen z koncernu PSA zase postupují podle francouzské normy PSA B71. A kapitolou samou pro sebe jsou ještě japonské, korejské, i americké automobily…
A když jsme u toho - chladicí kapalinu můžete vybrat podle jejího značení, a to buď písmeny, ale i podle zabarvení, vzhledem k přimíchání barviv pro lepší orientaci v nabídce. Existuje typ B, typ C (G11), typ D (G12), typ F (G12+) a typ G (G12++), když starší typy chladicích kapalin s označením G11 mívají modrozelenou barvu, novější verze pak barvu červenou, a ty nejnovější G12+ a výš jsou růžové až fialové.
(pokračování)
Foto: Jan Říha