Také vás čeká přezouvání vašeho automobilu na zimní pneumatiky? A budete kupovat tentokrát zbrusu nové? Pokud tedy nemáte mezi zimními gumami svého osvědčeného favorita, na něhož nedáte dopustit, můžete si zkusit vybrat zimáky podle celé řady nejrůznějších testů pro nadcházející sezonu 2018 až 2019.
I letos ale motoristé čekali především na testy prestižního německého autoklubu ADAC. Ten si k testům vybral dvanáct modelů pneumatik s rozměrem 175/65 R14, tedy pro malá vozidla typu třeba Ford Fiesta, a šestnáct modelů v oblíbeném rozměru 205/55 R16, pro například VW Golf, Mercedes třídy A nebo Ford Focus.
Ideální zimní pneumatika by měla mít skvělou přilnavost jak na sněhu, tak na ledu a v mokru, a současně nízkou hlučnost při provozu, podstatný vliv na nižší spotřebu paliva, výbornou stabilitu a odolnost proti opotřebení. A samozřejmě snižovat na minimum nebezpečí aquaplaningu.
„Při výběru pneumatik ale obecně platí, že před nákupem bychom si nejprve měli položit otázku, kde budeme s autem jezdit. A podle toho vybírat vhodnou pneumatiku do zimních podmínek. Pro provoz ve městech asi nebude řidič potřebovat skvělé jízdní vlastnosti na sněhu a ledu. Přivítá však nižší spotřebu a opotřebení. Zato pro jízdu v horách je tomu právě naopak. Potom je dobré sledovat nezávislé testy odborníků a zohlednit jejich výsledky při vlastním výběru,“ zdůrazňuje Reingard Kolke, vedoucí technického centra ADAC. Tedy odborník na slovo vzatý.
V kategorii pneumatik s rozměrem 175/64 R14 získaly nejvyšší hodnocení modely Continental WinterContact TS860 a Dunlop Winter Response 2. Následovaly Firestone Winterhawk 3, Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9 nebo Pirelli Cinturato winter. S větším odstupem pak Semperit Master-Grip 2. V testu však propadly gumy Nankang Snow SV-3, vzhledem k nedostatkům při brzdění na sněhu i na mokré vozovce.
V kategorii pneumatik s velmi sledovaným rozměrem 205/55 R16 - například v Německu mají podíl na trhu až 15 procent - získaly nejvyšší hodnocení Continental WinterContact TS860, Goodyear UltraGrip 9 a Dunlop Winter Sport 5. V této kategorii tentokrát zcela propadl model Laufenn IFIT LW31. A tady jsou nejlepší pětice zimních pneumatik:
Kategorie 175/64 R14:
Kategorie 205/55 R16:
Pneumatika Continental WinterContact TS860, vítěz testu v obou kategoriích, se vyznačuje použitou technologií výroby Cool Chili a inovovanou směsí Maximum Traction Silica Compound. Což jí, podle výrobce, zajišťuje výbornou přilnavost za mokra, a vynikající brzdné účinky při jakémkoli zimním počasí na zasněžených, zledovatělých nebo mokrých vozovkách.
Snad ani nemusíme připomínat, že od 1. listopadu do 31. března mají řidiči povinnost mít za nepříznivých podmínek, kdy na silnicích leží souvislá vrstva sněhu nebo ledu, na svém automobilu zimní gumy na všech čtyřech kolech. V těchto případech by řidiči prakticky neměli s letními pneumatikami snad ani vyjet z garáže…
Když venkovní teplota dlouhodobě klesá pod 7 stupňů Celsia. Proč ale? Teplotu 7° Celsia odborníci doporučují jako mezní pro obutí zimních pneumatik podle dlouhodobých měření Českého hydrometeorologického ústavu. V klimatických podmínkách České republiky totiž klesá průměrná teplota na celém našem území právě pod 7° Celsia vždy od začátku října do konce března. Tak tedy proto. A proto také směsi zimních pneumatik jsou speciálně namíchány tak, aby měly dobrou přilnavost k vozovce právě při teplotách pod 7° Celsia. Co naděláme… Magická sedmička vládne všem.
Foto: Continental - Continental WinterContact TS860, vítěz testu ADAC