Nejžhavější emoce snad už opadly - jak na straně příznivců zákazu spalovacích motorů, tak na straně jeho odpůrců.
Před pár měsíci, letos v červnu, rozhodl Evropský parlament, ve shodě s návrhem Evropské komise, aby odedneška, za zhruba 13 let, skončil prodej nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel se spalovacími motory.
A to jako součást klimatického balíčku s názvem Fit for 55 směřujícího k dosažení takzvané uhlíkové neutrality Evropy do roku 2050. Není tajemstvím, že cílem je celkem nevybíravě donutit automobilky, aby taková vozidla už dál nevyráběly. A zaměřily se nejraději pouze na elektromobily.
Norma totiž počítá se snížením emisí vypouštěných novými auty na čistých 0,00 gramů CO₂ na kilometr. Což znamená, že od roku 2035 už ani nemohou být v prodeji nové automobily na benzin nebo naftu, i kdybychom stokrát chtěli.
S fosilními palivy to nedokážou. Pokrytecky přitom spalovací motory, jako takové, přímo nezakazuje, ale protože zatím nejsou jiné, které by bezemisní provoz splňovaly, vyjde to na stejno.
Na druhou stranu by se opatření netýkalo ojetých vozů a obchodu s nimi, a nadále by automobilky mohly se „spalováky“ vyrábět v malých sériích třeba luxusní auta. A ještě vozidla využívající k pohonu takzvaná syntetická paliva - přinejhorším.
Jak hlasování ve finále ovlivnil tlak více než padesát nevládních organizací, vyzývajících europoslance k hlasování pro co nejpřísnější variantu, jež navíc, podle aktivistů, sníží závislost na ruské ropě, se můžeme jen dohadovat.
Jedním dechem je ovšem nutno dodat, že žádné definitivní rozhodnutí nepadlo, jde stále jen o návrh. Takže v plánu jsou další společná jednání Evropského parlamentu, Evropské komise a Rady Evropské unie, k celé problematice se budou v následujícím období vracet a znovu zkoumat, je-li ukončení výroby aut se spalovacími motory v roce 2035 vlastně reálné.
Tím spíš, že už dnes některé státy požadují odklad nejméně o pět let, a zřejmě se tak k Itálii, Portugalsku, Slovensku, Bulharsku a Rumunsku, přidají ještě další.
Elektromobilita je jistě jednou z cest k nulovým emisím. Otázkou zůstává, zda jsou elektromobily skutečně bezemisní. „Experti se v názorech na to, kolik emisí elektromobily vlastně ušetří, různí …
Vždycky totiž záleží na tom, koho se zeptáte, jaké výpočty použijete, a co do výsledných emisí ve skutečnosti započítáte…,“ nechal se slyšet třeba Bernd Kuepker z energetického oddělení Evropské komise. Trefa! A co naopak nezapočítáte, aby všechno vyšlo.
Zdroj: Reuters, EP, EK
Foto: ilustrační