Japonská společnost Yokohama Rubber oznámila už koncem března, že uzavřela smlouvu o koupi celého portfolia akcií švédské společnosti Trelleborg Wheel Systems Holding AB (TWS). Za 2,1 miliardy EUR.
V těchto dnech vše pomalu finišuje a akvizice by měla být uzavřena do konce roku 2022. Případně bezprostředně po dokončení nezbytných postupů vyžadovaných zákony o hospodářské soutěži Evropské unie a dalších zemí. Což současně znamená, že i firma Mitas, jako součást holdingu TWS, bude mít po šesti letech nového majitele.
Jen připomeňme, že se to týká závodů na výrobu pneu pro zemědělské a stavební stroje v Praze a v Otrokovicích, a také ve Zlíně, kde Mitas vyrábí pneu pro motocykly, vysokozdvižné vozíky i letadla, a gumárenské směsi. Celkem ovšem Yokohama získá dalších 14 výrobních závodů v devíti zemích, plus rozsáhlou prodejní a servisní síť v 21 zemích světa.
Akvizice společnosti Trelleborg Wheel Systems umožní Yokohamě, mimo jiné, významně posílit vliv mezi světovými pneumatikáři, a lépe pokrývat potřeby trhu v segmentech zemědělství, stavebnictví, manipulace s materiálem i důlního průmyslu. I díky kompletu produktových značek TWS pro zemědělské a stavební stroje všech kategorií, tedy například Trelleborg, Maximo, Cultor nebo Interfit - od standardních po prémiové.
K tomu je samozřejmě nutné připočíst i značky Alliance, Galaxy či Primex ve vlastnictví Yokohama Off-Highway Tires (YOHT), dříve známé jako Alliance Tire Group, světového lídra ve výrobě a prodeji zemědělských, lesnických, stavebních a OTR pneumatik.
V oblasti pneu pro osobní automobily, si pak Yokohama dává za cíl zvýšení prodejů svých vlajkových lodí s vysokou přidanou hodnotou - značek Advan a Geolandar. Jen pro zajímavost - Yokohama Rubber ve své firemní strategii pracuje s tezí, že globální trh s pneumatikami lze obecně rozdělit na dva dílčí.
Tedy na „spotřebitelské“ pláště pro osobní vozy, a na komerční pneumatiky, v tomto případě pro nákladní automobily, autobusy, zemědělské a stavební stroje i speciální vozidla. A jestliže jsou dnes, pokud se rozsahu týče, jaksi v rovnováze, Yokohama v budoucnu očekává výkyvy ve prospěch těch komerčních. Ale také, možná trochu překvapivě, i terénních.
Z pohledu společnosti Yokohama je tak jen logické, že dalším cílem pro ni bude dosažení přední pozice i v segmentu právě terénních pneumatik, a od akvizice TWS očekává další zvyšování jejich výroby.
U nich totiž vidí budoucí „hybnou sílu“ růstu obchodu s pneumatikami obecně, navíc schopnou stabilně přinášet vysoké zisky.
Zdroj: Yokohama Rubber, TWS
Foto: Yokohama, Trelleborg, ilustrační