Jak jsou na tom zimní pneumatiky z hlediska opotřebení? Nedávno to zjišťoval v dlouhodobém testu německý autoklub ADAC.
Odolnost proti opotřebení a s tím související emise pryžových částic do ovzduší jsou totiž v poslední době vpravdě klíčovými kritérii pro výrobce pneumatik. Aby ne - pneumatiky s nízkým opotřebením jsou mezi motoristy stále oblíbenější.
Jsou šetrné nejen k životnímu prostředí, ale také k jejich peněženkám, když při stejné počáteční hloubce dezénu vydrží déle. A kromě toho je zřejmé, že s nejnovějšími technologiemi lze dosáhnout vhodného kompromisu mezi nízkým opotřebením a přitom stále výbornou přilnavostí pro bezpečné jízdní vlastnosti.
Marketingová sdělení kolikrát nejvíc vyzdvihují pouze výkon pneumatik, ale ne jejich ekologické vlastnosti. Proto ADAC pneumatiky, v tomto případě jak zimní, tak letní, testoval na 15 000 kilometrech jízdy po nejrůznějších površích, a samozřejmě i v laboratorních podmínkách na brzdové stolici.
Kilometrový proběh pak počítal až do maximálního opotřebení; k vyhodnocení potom použil data o míře oděru, hloubce dezénu, a množství materiálu, který během testu uvolňovaly. Současně posuzoval jejich výkonnostní charakteristiky, aby bylo jasné, jaké ústupky při výrobě mohou být spojeny s „ekologicky šetrnějšími“ plášti.
Například u zimních pneumatik s rozměrem 195/65 R15 bylo pořadí v první desítce následující: 1. BF Goodrich G-Force Winter 2, 2. Michelin Alpin 6, 3. Vredestein Wintrac, 4. General Tire Altimax Winter 3, 5. Nokian WR Snowproof, 6. Dunlop Winter Response-2, 7. Goodyear Ultra Grip 9+, 8. Kumho Wintercraft WP51, 9. Barum Polaris 5, 10. Continental Winter Contact TS860.
S malým odstupem pak následovaly, namátkou, modely Maxxis Premitra Snow WP6, Laufenn I-Fit+ LW31, Falken Eurowinter HS01, Yokohama Bluearth*Winter V906 nebo Bridgestone Blizzak LM005.
Jen pro zajímavost - vítěz testů BF Goodrich G-Force Winter 2 dosáhl hodnoty opotřebení ve výši 100 gramů na 1 000 kilometrů, když celkový průměr atakoval hodnoty 139 gramů.
Nutno ovšem připomenout, že jakkoli je opotřebení způsobeno především interakcí mezi pneumatikou a vozovkou, nemalou roli zde hrají i veškeré nečistoty na jejich povrchu. Takže vznikající částice nepocházejí vždy jen a pouze z automobilových plášťů.
Zdroj: ADAC
Foto: ilustrační