Zima už pomalu klepe na dveře, a s ní se blíží i čas zimních dovolených třeba na horách. Samozřejmě nejen u nás doma, ale i v zahraničí.
Ale protože evropské země nemají jednotnou právní úpravu stanovující povinnost mít nebo snad nemít na vozidlech obuty zimní pneumatiky v tomto období, nabízí společnost Continental pár postřehů o tom, jak se nenechat rozdílnými pravidly na evropských silnicích zaskočit.
Podle naší legislativy můžete od listopadu vyrazit na cesty jen na obutých zimních pneumatikách, když Zákon o silničním provozu 361/2000 Sb. pod paragrafem § 40a ukládá povinnost je mít na vozidlech kategorie M nebo N vlastně až do 31. března.
Tedy v případě, pokud tomu současně odpovídají povětrnostní podmínky, kdy silnice pokrývá souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. S podobnými požadavky se můžete setkat i v dalších evropských zemích, zejména v těch, kam tuzemští řidiči nejčastěji vyrážejí za zimními sporty. Konkrétně v Rakousku, Itálii, Francii nebo ve Švýcarsku.
Někde jsou ale pravidla ještě přísnější a zimní pneumatiky musí mít motoristé obuty i kdyby na silnicích nebyla ani vločka sněhu. Což se týká třeba Švédska, Norska, Finska, ale také Turecka, Chorvatska nebo Slovinska.
Na opačném pólu se pak nacházejí třeba Velká Británie, Belgie, Nizozemsko, Portugalsko, Řecko i Kypr, kde povinnost zimních pneumatik uzákoněná není vůbec, stejně jako v Polsku, Maďarsku, Bulharsku či na Ukrajině.
A aby se to nepletlo, požadavky na hloubku dezénu u zimáků se v Evropské unii také liší. Čeští řidiči pochopitelně vědí, že u nás je minimální povolená hloubka dezénu stanovena na 4 milimetry - a patříme tak nejpřísnějším.
Značná část Evropy je totiž benevolentnější a povoluje, jako minimum, milimetry tři. A Německu, Itálii, Švýcarsku nebo Španělsku se kupodivu spokojí se pouhými 1,6 milimetru. Ovšem…
„S klesající hloubkou dezénu klesá výkonnost pneumatik zejména na mokrém povrchu. Pro zajištění spolehlivé trakce a dobré přilnavosti na zasněženém a zledovatělém povrchu by tak měla být hloubka dezénu vždy dostatečná,“ připomíná Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum.
A dodává, že zimní pneumatiky by měly mít na bočnici vždy označení symbolem sněhové vločky na pozadí tří alpských vrcholů (z anglického Three Peak Mountain SnowFlake -3PMSF). Označení jen písmeny M+S (Mud + Snow - tedy Bláto + sníh) sice z pohledu české legislativy stále ještě vyhovuje, nezaručuje však ani minimální zimní vlastnosti plášťů.
Zdroj: Continental Barum
Foto: Continental, ilustrační