Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
3756x
Článek zobrazen:
Články

Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?

Řada motoristů má snahu obouvat pneumatiky s lepším, méně sjetým vzorkem, na přední nápravu. Tak nějak podvědomě.

Zní to logicky…

U vozů s předním náhonem to zní docela logicky. Přední kola přece víc zabírají a brzdí, tudíž potřebují lepší pláště. A kromě toho udržují správný směr jízdy a v krizových situacích zabraňují nedotáčivému smyku.

Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?

Zkušení motoristé v tomto případě ale upozorňují, že budou-li mít řidiči lepší gumy na přední nápravě, a ty horší na zadní, riskují, že třeba při prudších manévrech přijde zadní náprava o dostatečnou přilnavost, a přejde do nebezpečnějšího přetáčivého smyku. S rizikem vybočení vozidla do strany a případným střetem s vozidly v protisměru.

Zima ještě nekončí

Přezouvání letních pneu za zimní má většina motoristů už sice za sebou, do konce zimního období s předepsanými „zimáky“ je však docela daleko. Když teď někoho napadne ještě dodatečně přezout, ale z úsporných důvodů ne všechna čtyři kola najednou, ale jenom dvě - což zákon umožňuje, měl by pamatovat na pár věcí.

Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?

A to že stejné pneu může obout jen na jednu nápravu, a kvůli případnému přetáčivému smyku zadní nápravy obout ty lepší právě dozadu. A že v zimním období není možné dát zimáky jen jednu nápravu, a na zbylé nechat letní, případně celoroční.

Poradí si ESP?

Rozdílně sjeté obutí také nepřináší zrovna ideální jízdní vlastnosti. Auto s nakombinovanými pneumatikami se prostě nebude chovat stejně jako s novými plášti. Bude vykazovat například delší brzdnou dráhu i horší ovladatelnost.

Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?

Dokonce je prý kombinace dvou nových a dvou sjetých pneu jednou z největších chyb, jakou můžete v tomto směru udělat. Na druhou stranu - pokud se hloubka dezénu liší tak o jeden milimetr, elektronické stabilizační systémy ESP by si s tím měly v pohodě poradit.

Co říkají testy

Výsledky řady testů - ať už v režii Michelinu, německého autoklubu ADAC i rakouského ÖAMTC, prakticky shodně říkají, že se vůz s lepšími pneu na zadní nápravě chová v krizových situacích bezpečněji.

Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?

Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?

A jestliže kvalitnější gumy vpředu jistí kratší brzdnou dráhu a lépe odolávají aquaplaningu, tak vzadu podstatně zvyšují stabilitu při náhlých změnách směru jízdy, a plynulý průjezd zatáčkami zejména za mokra. Právě proto, že zadní náprava má mnohem větší význam pro bezpečnou jízdu, než přední. Přitom ani tak nezáleží na tom, zda jde o přední či zadní náhon, nebo pohon všech kol.

Konec věčného dilematu?

A přidávají jednu radu závěrečnou radu. Pokud je to možné, vyměňte za nové raději všechny čtyři pláště najednou. Nebudete pak muset řešit věčné dilema – kam nasadit ty lepší.

Zdroj: Michelin, ADAC, ÖAMTC

Foto: ilustrační

09.02.2023
autor: Ivan Mašek
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Pneumatiky: Lepší na zadek, horší na předek?
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
3756x
Článek zobrazen:
Podobné články

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek
Zpět na výpis