Řada motoristů má snahu obouvat pneumatiky s lepším, méně sjetým vzorkem, na přední nápravu. Tak nějak podvědomě.
U vozů s předním náhonem to zní docela logicky. Přední kola přece víc zabírají a brzdí, tudíž potřebují lepší pláště. A kromě toho udržují správný směr jízdy a v krizových situacích zabraňují nedotáčivému smyku.
Zkušení motoristé v tomto případě ale upozorňují, že budou-li mít řidiči lepší gumy na přední nápravě, a ty horší na zadní, riskují, že třeba při prudších manévrech přijde zadní náprava o dostatečnou přilnavost, a přejde do nebezpečnějšího přetáčivého smyku. S rizikem vybočení vozidla do strany a případným střetem s vozidly v protisměru.
Přezouvání letních pneu za zimní má většina motoristů už sice za sebou, do konce zimního období s předepsanými „zimáky“ je však docela daleko. Když teď někoho napadne ještě dodatečně přezout, ale z úsporných důvodů ne všechna čtyři kola najednou, ale jenom dvě - což zákon umožňuje, měl by pamatovat na pár věcí.
A to že stejné pneu může obout jen na jednu nápravu, a kvůli případnému přetáčivému smyku zadní nápravy obout ty lepší právě dozadu. A že v zimním období není možné dát zimáky jen jednu nápravu, a na zbylé nechat letní, případně celoroční.
Rozdílně sjeté obutí také nepřináší zrovna ideální jízdní vlastnosti. Auto s nakombinovanými pneumatikami se prostě nebude chovat stejně jako s novými plášti. Bude vykazovat například delší brzdnou dráhu i horší ovladatelnost.
Dokonce je prý kombinace dvou nových a dvou sjetých pneu jednou z největších chyb, jakou můžete v tomto směru udělat. Na druhou stranu - pokud se hloubka dezénu liší tak o jeden milimetr, elektronické stabilizační systémy ESP by si s tím měly v pohodě poradit.
Výsledky řady testů - ať už v režii Michelinu, německého autoklubu ADAC i rakouského ÖAMTC, prakticky shodně říkají, že se vůz s lepšími pneu na zadní nápravě chová v krizových situacích bezpečněji.
A jestliže kvalitnější gumy vpředu jistí kratší brzdnou dráhu a lépe odolávají aquaplaningu, tak vzadu podstatně zvyšují stabilitu při náhlých změnách směru jízdy, a plynulý průjezd zatáčkami zejména za mokra. Právě proto, že zadní náprava má mnohem větší význam pro bezpečnou jízdu, než přední. Přitom ani tak nezáleží na tom, zda jde o přední či zadní náhon, nebo pohon všech kol.
A přidávají jednu radu závěrečnou radu. Pokud je to možné, vyměňte za nové raději všechny čtyři pláště najednou. Nebudete pak muset řešit věčné dilema – kam nasadit ty lepší.
Zdroj: Michelin, ADAC, ÖAMTC
Foto: ilustrační