Nová Yamaha MT-10 v modifikaci pro rok 2023 se opět, tradičně, představila jako špičkový Hyper Naked zkonstruovaný tak, aby poskytoval bezkonkurenční kombinaci výkonu, rychlosti a obratnosti.
Takzvaného Hyper Naked vzhledu dosáhli stylisté od Yamahy důsledným odstraněním všech zbytečných karosářských prvků, aby zdůraznili čistou, mechanickou krásu vpravdě „svalnatého“ motoru a kompaktního rámu.
Dvojité monočočkové LED světlomety a poziční LED světla ladí s kompaktní příďovou sestavou s minimálními převisy a propůjčuje stroji rafinovaně dominantní styl. Zvětšené funkční sací kanály po obou stranách krytu palivové nádrže jen designovou agresivitu stroje umocňují.
Výkonný řadový, speciálně vyladěný, čtyřválcový motor o objemu 998 cmᶾ s maximálním výkonem 122,0 kW (165,9 k) při 11 500 otáčkách za minutu, a s největším točivým momentem 112,0 Nm (11,4 kg-m) při 9 000 otáčkách, využívá stejnou technologii Crossplane Crankshaft jako superbike Yamaha YZF-R1. A samozřejmě splňuje emisní normu Euro 5.
Abyste však mohli plně využít zvýšený výkon a točivý moment, je zde 6osá inerciální měřicí jednotka IMU (Inertial Measurement Unit), řídící trakci, prokluzování kol, zvedání předního kola, brzdění motorem a brzdnou sílu. U modelu MT-10 je ale IMU menší a lehčí, a dva senzory měří tříosou úhlovou rychlost a tříosé zrychlení. Pochopitelně nechybí kompletní sada asistenčních systémů, včetně exkluzivního systému rychlého řazení Yamaha (QSS) a podobně.
Exkluzivní verze SP se v zásadě od základního modelu navenek nijak zvlášť neliší. Najdeme u ní stejný motor, stejnou elektroniku, brzdy a i rozměry karoserie jsou totožné. Představuje ale první sériově vyráběný motocykl s elektronicky řízeným odpružením nové generace značky Öhlins.
Využívá nejmodernější technologie pro ještě větší rozsah nastavení tlumení a vyšší stupeň odezvy. Jezdci si mohou vybrat mezi třemi režimy semiaktivního tlumení (A-1, A-2, A-3), a také třemi režimy manuálního nastavení (M-1, M-2, M-3).
Rozdíl je v tom, že automatický režim průběžně upravuje tlumení odskoku a komprese tak, aby odpovídaly aktuálním provozním podmínkám; manuální režimy umožňují přesné elektronické nastavení komprese a tlumení odskoku pro přední vidlici i zadní tlumič. Kromě nápadného a exkluzivního barevného schématu Liquid Metal/Raven obsahuje MT-10 SP také další prémiové prvky, včetně atraktivní kyvné vidlice z leštěného hliníku, barevně sladěné spodní kapotáže závodního vzhledu, a opletená ocelová brzdová vedení.
Modely Yamaha MT-10 a MT-10 SP obouvají na lehká pětipaprsková hliníková kola pláště Bridgestone Battlax Hypersport S22 s rozměrem 120/70 ZR17 vpředu a 190/55 ZR17 vzadu. Jen připomeňme, že Bridgestone představil pneu Battlax Hypersport S22 už v roce 2019, jako nástupce modelu Battlax S21, a už tehdy Japonci sebevědomě tvrdili, že stvořili ultimativní hypersportovní pneumatiku pro všechny možné jízdní podmínky. Což se jen potvrdilo.
Běhounový dezén dostal pro jednotlivé segmenty různě namíchanou směs, když v prostřední části je tvrdší s větším podílem siliky pro vyšší adhezi v celém rozsahu pracovních teplot, v oblasti důležité pro trakci pak měkčí, a na okrajích pak tu nejměkčí. Což optimalizuje vlastnosti pneumatik jako celku z hlediska přilnavosti při průjezdu zatáčkami. A zatímco na předním kole je třívrstvá běhounová směs 3LC s optimalizovanými pryskyřičnými komponenty, zadní nese pětivrstvou 5LC.
Zdroj: Yamaha, Bridgestone
Foto: Yamaha, Bridgestone