I když motoristé nezřídka považují pneumatiky za skoro bezúdržbové, neznamená to, že péči o ně můžeme jen tak bezstarostně hodit za hlavu.
A případně se spokojit s tím, že je jednou za čas, když už se na ně nedá koukat, zbavíme té největší nečistoty. A třeba i dofoukneme. Ostatně právě správný tlak v pneu je v mnoha ohledech právě tím nejdůležitějším krokem k prodlužení jejich životnosti, ale hlavně zajišťujícím jejich správnou funkčnost nezbytnou k bezpečné ovladatelnosti vozidla za všech okolností.
Stejně jako jejich optimální vyvážení a seřízení geometrie nejen pro rovnoměrné opotřebovávání.
Aby se však skutečně, v tomto případě jako celá sada, opotřebovávaly rovnoměrně, doporučují jak pneumatikáři, tak i autorizovaní prodejci, jejich pravidelné rotace. Asi tak po deseti až dvanácti tisících ujetých kilometrech, případně po půl roce, při každé druhé výměně oleje, při sezonním přezouvání ze zimních na letní a opačně… A také, když už vydávají za jízdy jakýsi neurčitý „bzučivý“ zvuk.
Hlavním důvodem ovšem bývá skutečnost, že pneumatiky, a je jedno, jestli letní, zimní či celoroční, se na různých pozicích opotřebovávají jiným tempem. U vozů s předním pohonem, kde jsou nejvíc zatěžovány právě přední gumy, jim to jde „lépe,“ u aut se zadním pohonem je tomu přesně naopak.
Rotace, čili přehazování pneumatik z nápravy na nápravu, vlastními silami? To je jistě možné, pokud máte dost času i prostoru. Je však dobré vždy mít na paměti, že ji nelze udělat jen tak libovolně podle vlastního uvážení.
Protože například přehození gum zepředu dozadu je možné pouze za předpokladu, že všechny mají stejnou velikost. Kromě toho je absolutně nezbytné, aby kola na nápravách seděla přesně tak, jak mají, takže odborníci doporučují raději vše svěřit odbornému pneuservisu.
Protože, aby toho nebylo málo - při rotaci ještě musíme brát „ohledy“ na charakteristiku běhounového dezénu. Pneu se směrovým i asymetrickým dezénem tak můžeme namontovat pouze ve směru jízdy.
Což zpravidla ukazuje šipka a nápis Outside na vnější bočnici. Tady musí výměna probíhat jedině po stranách, jinými slovy - levou přední je možné přesunout dozadu, ovšem pouze na levou stranu. Pravou zase na pravou. Jen pneu se symetrickým dezénem nic takového pochopitelně nevyžadují, a tak mohou být nasazeny jak napravo, tak nalevo, dopředu i dozadu. Jak libo.
Zdroj: Michelin, Dunlop
Foto: ilustrační