Tak určitě. Nízkoprofilové pneumatiky mají bezesporu něco do sebe. Dostávají je už z prvovýroby výkonné automobily sportovního střihu střední a zejména vyšší třídy. Dělají radost tuningovým nadšencům. Nejsou ale pro každého. A zdaleka nejen kvůli vyšší pořizovací ceně.
Na prémiových, případně patřičně vytuněných vozech, působí stylově, elegantně, s nádechem jedinečnosti, a velké lité disky na nich obzvlášť vyniknou.
Ovšem ačkoli pneumatiky s nízkým profilem bezpečně poznáme už na první pohled, odborníci přesto mají pocit, že bychom je měli nějak definovat. Takže by u nich, teoreticky, neměla výška profilu přesahovat 40 procent šířky běhounu. Ale nakonec - proč tolik mudrovat?
Hodně zjednodušeně řečeno - čím je u rozměru pláště číslo profilu nižší, to za lomítkem, tím je jaksi nízkoprofilovější. Ovšem současně to může být i taková pneu, jejíž profil se dnes stále ještě pohybuje okolo hodnoty tak 50 až 55. Časy se však i v pneumatikářském průmyslu mění, takže ani profil 55 už pomalu přísnějším kritériím neodpovídá, a zakrátko zřejmě přestane být i tím hraničním.
Jen pro zajímavost - Evropské sdružení výrobců pneumatik a disků - ENTRO (European Tire and Rim Technical Organisation) před lety uznávalo číslo 20 jako nejnižší profilovou hodnotu. Poté však přišly značky Kumho a Nexen s ještě o něco nižší cifrou - 15. V prvním případě to bylo u modelu Ecsta SPT KU31 385/15 RZ22, v tom druhém u verze N3000 s rozměry 365/15 RZ24.
K oceňovaným výhodám nízkoprofilových plášťů patří, mimo jiné, širší kontaktní plocha a tím i lepší přilnavost k vozovce, vyšší směrová stabilita při rychlé jízdě, lepší ovladatelnost i brzdný výkon jak za sucha, tak i za mokra. Naopak k nevýhodám se řadí častější riziko poškození, třeba při najetí na obrubník, při podhuštění či přetížení vozu.
Rychleji se opotřebovávají, nabízejí přece jenom slabší jízdní komfort vzhledem k omezenějším tlumícím schopnostem, a jsou hlučnější. A v neposlední řadě i náročnější na výrobu, takže dražší.
Na každý vůz se navíc prostě nehodí. Takže pokud se chystáte obouvat nízkoprofilové gumy i na svůj automobil, podívejte se raději do velkého techničáku, co na to říká výrobce. Jinak žádný problém. V portfoliu je mají všichni přední výrobci, verze Run Flat nevyjímaje.
Stále oblíbené jsou, namátkou, modely Continental ContiSportContact 5P 325/25 R20, Bridgestone Potenza RE040 245/45 R18 96 W Run Flat, Michelin PS2 Sport Pilot 295/25 R21, Goodyear Ultra Grip Ice 2 245/45 R18 100 T XL FP, Pirelli P Zero Red 305/25 R19, Hankook Ventus S1 Evo3 K127 245/45 R18 100Y XL, Yokohama Advan Sport V103 305/25 R20, Toyo Proxes 4 295/25 R 20, Sava Eskimo HP2 245/45 R18 97 V XL a celá řada dalších.
Zdroj: ENTRO
Foto: ilustrační