Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Monstrum zvané Blastolene Special
Monstrum zvané Blastolene Special
Monstrum zvané Blastolene Special
Monstrum zvané Blastolene Special
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1915x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Monstrum zvané Blastolene Special

Pneu Goodyear D647 a motor z tanku

Jeden z legendárních průkopníků automobilismu, W. O. Bentley, zakladatel Bentley Motors, kdysi tvrdil, že pokud chcete mít rychlejší auto, dejte do něj co největší motor. Což v počátcích automobilismu mělo svou logiku.

S touhou po výkonu

Touha po větším výkonu a co nejvyšších rychlostech tak do aut skutečně nakonec přivedla opravdu nejmohutnější motory, jaké kdy v nich byly použity. Včetně parních, turbínových, leteckých, raketových nebo i - tankových. A taková vozidla samozřejmě vznikají i v současnosti.

Blastolene Special nebo Leno Tank Car?

Jeden takový vlastní i Jay Leno, pro někoho kontroverzní americký televizní moderátor, komik, spisovatel a jeden z největších žijících „petrolheadů,“ tedy automobilových nadšenců. A v jeho sbírce čítající na 350 exponátů najdeme i vůz Blastolene Special, známý ovšem i jako Leno Tank Car. Postavil jej výstřední Američan Randy Grubb, a jeho parametry jsou až fascinující.

Monstrum zvané Blastolene Special

Monstrum zvané Blastolene Special

Pod ručně vyráběnou leštěnou hliníkovou karosérií tepe polokapotovaný 30litrový motor V12 - Continental AV1790-5B, pohánějící v padesátých letech minulého století také americké tanky M-47 Patton, když každý z oněch 12 válců je větší než běžný čtyřválcový motor Toyota.

Monstrum jako malované

Výkon se prý dá vystihnout slovy z dobové reklamy na Rolls-Royce - je prostě „adekvátní.“ Odhaduje se ale na více než 1 100 koní. Celé „monstrum“ s délkou 4,8 metru pak váží 10 000 liber, tedy asi 4 500 kilogramů.

Monstrum zvané Blastolene Special

A jen pro zajímavost - Jay Leno, mimo jiné, dva původní obrovské karburátory Stromberg s jehlovými tryskami nahradil hořčíkovými turbodmychadly Garrett o průměru 91 milimetrů, doplněné elektronickou řídicí jednotkou, vstřikováním paliva Bosch, novým sacím potrubím i šestistupňovou převodovkou Allison. Na zkušebním polygonu General Motors dosáhl rychlosti 233,35 kilometrů za hodinu. A dál prý osud už raději nepokoušel.

Goodyear G647 RSA

Ovšem bez kvalitních pneumatik by to jistě nešlo. Takže Joy na svůj „tank“ nechal namontovat vcelku běžné celoroční nákladní pneu Goodyear G647, o nich ovšem sám výrobce mluví jako o nejlepších devatenácti a půl palcových pneumatikách značky.

Monstrum zvané Blastolene Special

Se zesíleným běhounovým dezénem z odolné směsi pro lepší přilnavost na suché, mokré i zledovatělé vozovce, širokými obvodovými drážkami zabraňujícími aquaplaningu, když účinně odvádějí vodu nebo rozbředlý sníh z kontaktní plochy, nízkým valivým odporem a dlouhou životností. Navíc jsou výborně protektorovatelné.

Zdroj: Popular Mechanics, Jay Leno

Foto: Jay L. Clendenin/Los Angeles Times, Goodyear

09.08.2023
autor: Ivan Mašek
Monstrum zvané Blastolene Special
Monstrum zvané Blastolene Special
Monstrum zvané Blastolene Special
Monstrum zvané Blastolene Special
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1915x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

5 značek pneumatik, které jsou levné, ale přesto kvalitní.

Lámete si hlavu s pořízením pneumatik na zimu a při tom úplně nevykrvácet? Vybrali jsme pro vás 5 značek, které jsou levné a při tom vás jejich kvalita překvapí.
Celý článek

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek
Zpět na výpis