Samozřejmě jak kterého, a jak kdy…. Ale nejspíš to bude ve chvílích, kdy se před nimi budeme snažit něco skrývat, a následně obhajovat – z jejich odborného pohledu – neobhajitelné.
Navštívit Stanici technické kontroly musí motoristé se svým vozidlem ze zákona každé dva roky. Známá věc. Tedy pokud zrovna nemají vůz fungl nový, protože v tom případě je poprvé STK čeká až po čtyřech letech.
Nicméně pokud se termín technické kontroly blíží, nespoléhejte na náhodu, a nesnažte se případné nedostatky, o kterých víte, nějak šikovně zamaskovat. S tím, že se na ně třeba nepřijde.
Proto před „estékáčkem“ raději automobil nebo motorku poctivě prohlédněte. Jestli z nich neunikají provozní kapaliny, zda všechna světla svítí a stěrače stírají, je-li v pořádku výfukový systém včetně katalyzátoru, případně filtru pevných částic…
A hlavně jestli brzdy pracují, tak jak mají. A samozřejmě se podívejte v jakém stavu jsou pneumatiky, zda mají předepsaný tlak i hloubku dezénu a správné rozměry na všech nápravách, tak jak jsou uvedeny ve velkém technickém průkazu.
To by sice mohlo u novějších a pečlivě udržovaných vozů samo o sobě i stačit, u starších aut nebo motorek, pokud jste s jejich technickým stavem přece jenom na vážkách, stojí možná za úvahu přípravu na technickou kontrolu svěřit do rukou některému z autoservisů, které takovou službu motoristům nabízejí. Přinejmenším se tak vyhnete zbytečnému stresu.
I tak se možná v závěrečném protokolu objeví některé z lehkých závad, vyznačovaných písmenem A, jako třeba lehká koroze karoserie, rámu, brzdového i výfukového potrubí, brzdových kotoučů, zažloutlé světlomety, drobné netěsnosti a podobně. Nic co by bránilo bezpečnému provozu.
V tom případě STK projdete. U závad kategorie B, tedy už docela vážnějších, které sice provoz na pozemních komunikacích bezprostředně neohrožují, ovšem mají vliv třeba na životní prostředí, dostanete 30 dní na jejich odstranění. Jestliže však technici objeví opravdu život ohrožující závadu, budete vozidlo muset z STK nechat odtáhnout… A v protokolu se objeví písmeno C – což znamená, že je zkrátka nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Například pro opravdu silnou korozi nosných prvků, obutí v žalostném stavu a podobně. A co hůř – nejčastěji pro zcela nefunkční brzdy.
Motoristům jezdícím bez platné STK hrozí docela tučná pokuta, a často i zákaz řízení. U případné dopravní nehody se pojišťovny budou velmi zdráhat, a to je možná slabé slovo, uhradit vzniklou škodu.
Zdroj: STK, Policie ČR
Foto: ilustrační