Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Dunlop cashback 2024
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1937x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Srážky s vlakem. Nehod neubývá

Ke střetům by docházet nemělo. Ale dochází…

V České republice máme několik tisíc železničních přejezdů. Všechny musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám i normám. To za prvé.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Teoreticky nemožné?

A za druhé – pravidla silničního provozu na železničních přejezdech upravuje zase zákon o provozu na pozemních komunikacích. Což jinými slovy také znamená, že pokud by motoristé, a vlastně každý z účastníků silničního provozu, dodržovali přinejmenším jen ta nejzákladnější pravidla, srážky s vlaky by teoreticky měly být zhola nemožné. Ale nejsou.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Zákaz-nezákaz, jedeme…

Navzdory tomu Drážní inspekce, jako státní instituce, která šetří příčiny a okolností vzniku mimořádných událostí na dráhách, eviduje stále vzrůstají počet nehod právě na železničních přejezdech, a to i těch s fatálními následky.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

A co hůř? Jestliže před časem na nich motoristé přicházeli o život při každé desáté nehodě, v současnosti už téměř při každé šesté. Viníky bývají drtivé většině jsou hlavně ti z motoristů, kteří na přejezd vjedou zrovna v okamžiku, kdy jim to přitom zákon výslovně zakazuje.

Co přesně zákon říká?

Pravidla silničního provozu na železničním přejezdu a v jeho blízkosti, upravují paragrafy 28 a 29 zákona č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích. Je proto dobré si je čas od času znovu připomínat. Situace je příliš vážná.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Paragraf 28

(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.

(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Paragraf 29

(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,

a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,

c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,

f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

Pokuty na dohled

Při porušení § 29 odst. 1, jde ze strany řidiče motorového vozidla o přestupek, za který lze, v souladu s § 125c zákona č. 361/2000 Sb., uložit ve správním řízení pokutu ve výši 2 500 až 5 000. A současně zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců. Řidič navíc přijde o body. Současně stále platí, že na železničním přejezdu, ve vzdálenosti kratší než 15 metrů, se nesmíme otáčet, couvat, či snad dokonce zastavit a stát.

Auto na kolejích. Co si počít?

A pokud se stane, že vozidlo na trati dokonce uvízne, musí jeho posádka prostor co nejrychleji opustit. A současně se pokusit vůz z jízdní dráhy vlaku odstranit na vzdálenost nejméně 2, 5 metru od nejbližší kolejnice.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Pokud se to nepodaří, zbývá z bezpečnostních důvodů zastavit na kolejích provoz. V tomto případě volejte na tísňové linky 112 nebo 150. Operátor vás pak zcela určitě vyzve k uvedení čísla přejezdu.

Kde číslo hledat?

Číslo najdete na zadní straně ramene výstražného kříže - u přejezdů bez světelného zařízení - nebo na zadní straně světelné skříně. Číslo přejezdu má tvar Pxxxxx, a je vyznačeno černým pěticentimetrovým písmem na bílé reflexní samolepicí fólii. Aby nedošlo nedorozumění, je číslo pro každý přejezd jedinečné a nezaměnitelné.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Když už to jinak nejde…

Ale jsou tu ještě další možnosti, v řadě případů rychlejší a svým způsobem praktičtější. Když už to jinak nejde. Závory lze totiž celkem snadno nadzvednout… A projet. A potom, když už je fakt nejhůř, nezmatkovat a závory prostě vozidlem prorazit.

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Ostatně jsou konstruované tak, aby to šlo. Koneckonců je to vždycky lepší řešení, než se nechat zválcovat lokomotivou. 

Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá

Zdroj: Drážní inspekce ČR

Foto: ilustrační

05.09.2023
autor: Ivan Mašek
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Srážky s vlakem. Nehod neubývá a neubývá
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
1937x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Barumka vyrobila 500milionovou pneumatiku

V Otrokovicích se slaví, ve výrobní hale Barum se slavnostně vyrobla 500milionová pneumatiku. Prozradíme vám jaká pnaumatika to byla.
Celý článek

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek

Pneumatiky pro elektromobily

Pneumatiky pro elektromobily jsou specifické a speciálně navržené tak, aby co nejdéle vydržely vyšší hmotnost a měly co nejlepší vlastnosti. Jak takové pneumatiky vybírat se dočtete v následujícím článku.
Celý článek
Zpět na výpis