V České republice máme několik tisíc železničních přejezdů. Všechny musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám i normám. To za prvé.
A za druhé – pravidla silničního provozu na železničních přejezdech upravuje zase zákon o provozu na pozemních komunikacích. Což jinými slovy také znamená, že pokud by motoristé, a vlastně každý z účastníků silničního provozu, dodržovali přinejmenším jen ta nejzákladnější pravidla, srážky s vlaky by teoreticky měly být zhola nemožné. Ale nejsou.
Navzdory tomu Drážní inspekce, jako státní instituce, která šetří příčiny a okolností vzniku mimořádných událostí na dráhách, eviduje stále vzrůstají počet nehod právě na železničních přejezdech, a to i těch s fatálními následky.
A co hůř? Jestliže před časem na nich motoristé přicházeli o život při každé desáté nehodě, v současnosti už téměř při každé šesté. Viníky bývají drtivé většině jsou hlavně ti z motoristů, kteří na přejezd vjedou zrovna v okamžiku, kdy jim to přitom zákon výslovně zakazuje.
Pravidla silničního provozu na železničním přejezdu a v jeho blízkosti, upravují paragrafy 28 a 29 zákona č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích. Je proto dobré si je čas od času znovu připomínat. Situace je příliš vážná.
(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
Při porušení § 29 odst. 1, jde ze strany řidiče motorového vozidla o přestupek, za který lze, v souladu s § 125c zákona č. 361/2000 Sb., uložit ve správním řízení pokutu ve výši 2 500 až 5 000. A současně zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců. Řidič navíc přijde o body. Současně stále platí, že na železničním přejezdu, ve vzdálenosti kratší než 15 metrů, se nesmíme otáčet, couvat, či snad dokonce zastavit a stát.
A pokud se stane, že vozidlo na trati dokonce uvízne, musí jeho posádka prostor co nejrychleji opustit. A současně se pokusit vůz z jízdní dráhy vlaku odstranit na vzdálenost nejméně 2, 5 metru od nejbližší kolejnice.
Pokud se to nepodaří, zbývá z bezpečnostních důvodů zastavit na kolejích provoz. V tomto případě volejte na tísňové linky 112 nebo 150. Operátor vás pak zcela určitě vyzve k uvedení čísla přejezdu.
Číslo najdete na zadní straně ramene výstražného kříže - u přejezdů bez světelného zařízení - nebo na zadní straně světelné skříně. Číslo přejezdu má tvar Pxxxxx, a je vyznačeno černým pěticentimetrovým písmem na bílé reflexní samolepicí fólii. Aby nedošlo nedorozumění, je číslo pro každý přejezd jedinečné a nezaměnitelné.
Ale jsou tu ještě další možnosti, v řadě případů rychlejší a svým způsobem praktičtější. Když už to jinak nejde. Závory lze totiž celkem snadno nadzvednout… A projet. A potom, když už je fakt nejhůř, nezmatkovat a závory prostě vozidlem prorazit.
Ostatně jsou konstruované tak, aby to šlo. Koneckonců je to vždycky lepší řešení, než se nechat zválcovat lokomotivou.
Zdroj: Drážní inspekce ČR
Foto: ilustrační