Nahoru
Nastavení cookies
Pro správné zobrazení a pohodlné prohlížení webu používáme cookies. Díky analýze dat můžeme zlepšovat jeho funkce. Změny nastavení se projeví pouze pro prohlížeč a zařízení, které právě používáte.
Nezbytné cookies (vždy aktivní, nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval.
Analytické (personalizace podle chování)
Na základě prohlížených stránek, upravujeme zobrazený obsah. Pomáhají nám i web zlepšovat.
Profilující (remarketingové)
Díky těmto cookies můžeme zobrazovat užitečný obsah a relevantní reklamy.
Nastavení soukromí na megamax24.cz
Používáme soubory cookies nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v nastavení cookies pod záložkou Upravit. Pokud nám k tomu udělíte souhlas, můžeme informace o užívání našich webových stránek sdílet také s našimi reklamními a analytickými partnery. Více informací v Zásadách cookies!
Všechna oddělěníAuto blogMoto blogRacing team
Všechny kategorieTestySoutěžeRecenzeČlánkyViděli jste násRozhovoryMiniseriál
Zpět na články
Auto blog
Náhradní
motodíly
vyhledávání
dle
motocyklu
Atv pneu
Atv pneu
Auto pneu
Autopneu
Moto pneu
Motopneu
Náhradní
autodíly
vyhledávání
dle
automobilu
Alu disky
Alukola
a disky
Články
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
2172x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Články

Pneumatiky a jejich kombinace

Co všechno si můžete legálně dovolit?

Plánujete si koupit nové zimní pneumatiky na přezutí, ale nechce se vám z nejrůznějších důvodů investovat hned do všech čtyř najednou? V pořádku.

Tak jednoduché to není

Zákon totiž ukládá povinnost mít na každé z náprav obutu vždy dvojici stejných plášťů. Takže v reálu si můžete na přední kola namontovat i jiné gumy, než máte aktuálně na zadních. Ovšem tak jednoduché to zase není. Musíte přitom splnit i další zákonné podmínky.

Pneumatiky a jejich kombinace

Například pro nadcházející zimní období nelze třeba obout do zimáků jen jednu z náprav, a na zbývající nechat letní. Ostatně, jak praví zákon, zimní, případně celoroční pneumatiky, jsou povinné na všech kolech v období od 1. listopadu do 31. března, samozřejmě pokud pro to nastanou předem stanovené podmínky.

Co říká vyhláška?

Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 Sb. této problematice věnuje celý § 21 (Kola, pneumatiky a protiskluzové řetězy). A říká, že „…motoristé nesmějí na vozidle současně použít, s výjimkou nouzového dojetí, ani pneu různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti nebylo stanoveno jinak.“

Pneumatiky a jejich kombinace

Pneumatiky a jejich kombinace

Jinými slovy - na stejné nápravě musí být obuty pouze shodné pneumatiky jak po konstrukční stránce – tedy diagonální, radiální nebo smíšené (Bias Belted), stejného rozměru, a navíc i jednotného typu dezénu - letní, případně zimní nebo celoroční.

Každý pes, jiná ves…

Rovnou však dodejme, že se to paradoxně netýká vzorků dezénu, takže na každé nápravě mohou být běhounové dezény rozdílné - ve stylu „každý pes, jiná ves…“ Teoreticky tak můžete v letní sezóně jezdit třeba s letními plášti na přední nápravě, a s dvojicí zimních nebo celoročních na zadní nápravě – za předpokladu, že všechny budou splňovat minimální hloubku dezénu 1, 6 milimetru.

Pneumatiky a jejich kombinace

A stále je to vlastně legální, protože nezakázané. Co ovšem odborníci zásadně nedoporučují, je kombinace, dejme tomu, směrového dezénu s asymetrickým. Taková varianta prostě dlouhodobě nebude dělat při jízdě dobrotu, a může podstatně ovlivnit chování vozu na silnici, především v případných krizových situacích.

Raději všechny čtyři?

A navíc - v případě, že tedy zvolíte úspornější variantu, a vyměníte jen dvě pneumatiky, nové budou zcela jistě mít větší hloubku dezénu, než zbývající dvojice. A jakkoli je kombinování různých hloubek také jaksi přípustné, jisté je, že sjetější gumy, budou vykazovat horší přilnavost a tím i delší brzdnou dráhu a vyšší valivý odpor než nové…

Pneumatiky a jejich kombinace

Nakonec - čím větší rozdíly mezi jednotlivými pneumatikami na vašem autě budou, tím víc se automobil může při jízdě chovat nečitelněji. Takže když už se rozhodnete pro nové pneumatiky, měli byste přece jenom raději zvážit výměnu všech čtyř najednou.   

Zdroj: ADAC, Michelin

Foto: ilustrační

15.09.2023
autor: Ivan Mašek
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Pneumatiky a jejich kombinace
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Sdílet na Facebooku
2172x
Článek zobrazen:
1x
Hodnoceno:
5
Celkové hodnocení:
Podobné články

Nejčastější prohřešky na silnicích

České silnice a chování řidičů je někdy opravdu na pováženou, podíváme se na největší prohřešky řidičů.
Celý článek

Formule F1 míří do Prahy

Připravte se na velkolepou podívanou formule F1 míří do Prahy.
Celý článek

Pneumatiky pro elektromobily

Pneumatiky pro elektromobily jsou specifické a speciálně navržené tak, aby co nejdéle vydržely vyšší hmotnost a měly co nejlepší vlastnosti. Jak takové pneumatiky vybírat se dočtete v následujícím článku.
Celý článek

6 důvodů proč kupovat nové pneu

Lákala mě malá cena pneumatiky, ale pak jsem byl zklamanej a stejně jsem si musel nakonec koupit novou pneumatiku. Proč tedy kupovat nové pneumatiky? 6 důvodů proč kupovat nové pneu
Celý článek
Zpět na výpis