Motocyklové pneumatiky Pirelli Diablo Supercorsa V4 SP, kde zkratka SP znamená „Sport Production“, je vůbec nejsportovnější pneumatikou z rodiny Diablo pro jízdu na běžných silnicích.
Pirelli Supercorsa V4 je v nabídce ve verzích SP a SC, a když jsou si podobné jako vejce vejci, modifikace SP je lehčí variantou závodní SC - „Special Compound“, určenou například pro jezdce mistrovství světa superstocků.
Na trhu jsou na výběr, stejně jako její předchůdci, se třemi úrovněmi měkkosti gumy, v závislosti na okolní teplotě a povrchu dráhy. Do středoevropských podmínek odborníci doporučují jako nejvhodnější směs s kódem SC1, pro její značně široký rozsah využití. Směs SC3 je zase nejlepší do vyšších teplot okolo 30 stupňů Celsia, zatímco u SC2 je tomu právě naopak.
Varianta SP je ovšem primárně určena do běžného provozu, i když se ani při občasných jízdách na okruzích rozhodně neztratí. Ve srovnání se svými předchůdci, tedy s modely Diablo Supercorsa V2 a V3, však V4 představuje zcela nový produkt, zejména pokud jde o vzorek běhounu, směsi, strukturu a profily.
U verze SP totiž Italové provedli hned několik úprav, když poprvé nasadili místo jednosložkové směsi duální směs, a to vpředu i vzadu, pro zvýšení přilnavosti v zatáčkách a optimální životnost. A ještě některé nové materiály, včetně širších strukturálních kordů s velkým počtem dohromady spletených textilních vláken, aby pláště získaly větší tuhost kombinovanou s lepšími schopnostmi tlumit nárazy. Jinak Supercorsa V4 obecně vychází z modelů Rosso IV a Rosso IV Corsa.
Jiné složení pryže a vzorku běhounu ale současně znamená, že Diablo Supercorsa V4 SP už není tak vhodná pro jízdu v dešti a na mokrých silnicích vůbec. Design drážek v podobě blesků, charakteristický to znak pneu Diablo, sice stále účinně rozbíjí více či méně silný vodní film.
Ale protože výrobce v tomto případě balancuje na hraně sedmi procent povrchu pneumatiky, jako na zákonném minimu pro silniční pneu, a drážky záměrně zabírají co nejmenší plochu pro účinnější grip, tak to teoreticky s rychlým odváděním vody ne tak docela koresponduje.
A jak dopadla Supercorsa V4 SP v testech? Testeři například z francouzského magazín Le Repaire des Motards ji nejprve prohnali na bezmála čtyř a půl kilometrovém okruhu Magny-Cours se 17 zatáčkami, mimochodem obuté na stroji Ducati Streetfighter V2 s rozměry 120/70-17 vpředu a 180/60-17 vzadu.
A nemohli si ji vynachválit: „Pneumatiky ve skutečnosti nevyžadují žádnou zvláštní kritiku… Oceňujeme její velmi příjemné a neutrální chování, dobře pohlcuje nerovnosti a především působí dojmem velké plochy gumy na trati… Zpětná vazba velmi příjemná a utlumená, řízení není těžké a je dostatečně progresivní, zatímco brzdění je impozantní. Jedou prostě tam, kam chcete…“
Pro testy v běžném silničním provozu vyměnili Ducati za Suzuki GSX-S 1000 obutou na sedmnáctipalcových pláštích 120/70 vpředu a 190/50 vzadu. A… „Od té doby u pneu Pirelli Supercorsa V4 SP objevujeme jinou tvář. Dodávají při jízdě uklidňující, pohodlný a sametový pocit. A zdá se, že je jen tak něco nevyděsí… V případě mírně mokré vozovky dobře drží stopu, ale špatně snášejí přejezdy, zejména zadní gumy… Nedostali jsme se sice na takovou úroveň, jakou nabízí třeba Pirelli Rosso IV, pokud jde o držení stopy na mokru, ale nejsou nijak nebezpečné, když vás na cestě překvapí přeháňka.“
I její opotřebení se prý jeví jako přiměřené. „Podle odhadů by při sportovní jízdě bylo možné ujet na silnici 2 500 až 5 000 kilometrů. Navíc se skvělou schopností přizpůsobit se jakémukoli typu silnice i závodní trati, nemluvě o vysoké úrovni jízdního komfortu.“ Jen pro zajímavost - v roce 2002 se sice zrodila první pneumatika s názvem Diablo, ale už v sedmdesátých letech minulého století se u Pirelli objevovala řada sportovních pneumatik pro motocykly s názvy například Mandrake, Phantom, Gordon nebo Demon.
Zdroj: Le Repaire des Motards, CycleNews
Foto: Pirelli, ilustrační