Přezujete z letních na zimní? Vyzkoušíte, co dovedou celoroční? Nebo si snad letní gumy na kolech necháte i přes zimní sezonu? Nakonec - řidičů jezdících i v zimě na letních pneu neubývá, jen prý jsou při řízení opatrnější…
Ať tak nebo tak, podle české legislativy můžete v období od 1. listopadu do 31. března vyrazit na cesty jen s obutými zimními pneumatikami. Na obou nápravách a s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Tak praví Zákon o silničním provozu 361/2000 Sb. Nutno ale dodat, že jen v případě, pokud tomu odpovídají i povětrnostní podmínky.
Tedy, že pozemní komunikace pokrývá souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Anebo v případech, kdy lze důvodně předpokládat, že taková situace během vaší plánované jízdy nastane. Pokud ovšem nenastane, znamená to, že zimáky nemusíte obout za celou zimu ani jednou. S jedinou výjimkou, a tou jsou úseky horských silnic, kde dopravní značka C15a - Povinná zimní výbava - zimáky bez výjimky přikazuje, ať už je stav vozovky jakýkoli.
Odborníci se shodují v tom, že zimní pneumatiky jsou přece jenom tím nejvhodnějším obutím pro bezpečnou jízdu v nastávajícím zimním období - s teplotami dlouhodobě klesajícími pod 7° Celsia a níž. Proč zrovna sedm stupňů? Na základě dlouhodobých měření třeba Českého hydrometeorologického ústavu, totiž v našich zeměpisných šířkách pravidelně klesá průměrná teplota právě pod 7° Celsia, a to vždy od začátku října do konce března. Proto také směsi zimních pneumatik jsou speciálně namíchány tak, aby měly dobrou přilnavost k vozovce právě při nižších teplotách, kdy už letní gumy ztrácejí bezpečné jízdní vlastnosti.
Mají také výrazněji lamelovaný dezén, včetně hlubších kanálků pro odvod vody a sněhové břečky, a mimo jiné zvyšují jejich přilnavost nejen při rozjezdech na sněhu a ledu, ale i při brzdění. Aby toho nebylo málo, zimní pneu se chovají mnohem jistěji než letní i na mokru, když jejich dezén lépe drží stopu.
Zimní pneu nesou na bočnici vyražený symbol sněhové vločky na pozadí tří horských štítů - 3PMSF - z anglického Three-Peak Mountain SnowFlake. Což značí, že je výrobce testoval v pravých zimních podmínkách. Písmena M+S (Mud and Snow) na bočnicích už nestačí, protože neodpovídají současným evropským bezpečnostním požadavkům. Pro zimní provoz však budou v Evropské unii až do 30. září 2024 považovány za vyhovující.
Pokud se už pro přezutí rozhodnete, pamatujte na to, že u osobních automobilů do 3,5 tuny nelze jezdit se zimními pneumatikami namontovanými pouze na jedné z nápravě. Musí být obuty na všech kolech, takže při silniční kontrole kombinace „zimní vpředu - letní vzadu“ rozhodně neprojde. Ani u pojišťoven. Tato povinnost však platí pouze pro čtyřkolová vozidla určená k přepravě osob nebo nákladu. Nevztahuje se na motorky, mopedy, dvoukolové přívěsy a podobně, ani na rezervu ne.
S jakými pneumatikami ale vyjet za hranice, třeba na zimní dovolenou? Toť otázka! Evropské země nemají v tomto směru jednotnou právní úpravu, takže se nenechte rozdílnými pravidly na evropských silnicích zaskočit. S podobnými požadavky na zimní obutí jako u nás se můžete setkat v Rakousku, Itálii, Francii nebo ve Švýcarsku.
Někde jsou ale pravidla přísnější a zimní pneu musí mít motoristé obuty, i kdyby na silnicích nebyla ani vločka - což se týká třeba Švédska, Norska, Finska, ale také Turecka, Chorvatska nebo Slovinska. Na opačném pólu pak stojí třeba Velká Británie a Irsko, Belgie, Nizozemsko, Portugalsko, Řecko i Kypr. Tam povinnost zimních pneumatik není uzákoněná vůbec, stejně jako v Dánsku, Polsku, Maďarsku, Bulharsku či na Ukrajině. Takže se raději předem, pro jistotu, pečlivě seznamte s detaily zimního provozu v cílových zemích.
Aby se to nepletlo, ani požadavky na hloubku dezénu nejsou v Evropské unii jednotné. Naše čtyři milimetry patří k nejpřísnějším, protože značná část Evropy povoluje, jako minimum, milimetry tři. A co víc? V Německu, Itálii, Švýcarsku nebo Španělsku se pak spokojí se pouhými 1,6 milimetru.
V zimní sezoně jsou v některých evropských zemích povinné zimní pneumatiky pouze s „alpským symbolem”, a to i pro náklaďáky a autobusy. Obecně platí, že hloubka dezénu musí odpovídat pravidlům té země, kde je vozidlo registrováno. Takže pokud obujete zimáky vyhovující českým předpisům, v Evropě problémy nebudou.
Alpský symbol nebo písmena M+S na sobě mohou nést i pneumatiky celoroční. A to jim, podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, jízdu v zimním období umožňuje. Platí ale, že dezén musí mít také nejméně čtyřmilimetrovou hloubku. Celoroční pneumatiky přitom mají oslovit zejména motoristy, kteří ročně ujedou poměrně málo kilometrů, a vlastnit hned dvě sady gum na přezouvání pro ně prakticky postrádá smysl.
Mohou s nimi jezdit v létě i v zimě, a náhlé změny povětrnostních podmínek je na cestách stěží překvapí. Plusem je, že se sjíždějí méně, než zimní pneu nasazené do celoročního provozu, a na sněhu si určitě vedou mnohem lépe než letní. Na druhou stranu, zimní budou na sněhu a ledu v každém případě výrazně lepší. Vždy jde tedy o kompromis ve smyslu „něco za něco.“
Faktem zůstává, že obliba celoročních pneumatik vzrůstá, takže dnes si můžete vybírat z docela pestré nabídky celoročních pneu i z produkce předních světových výrobců, jakými jsou třeba Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli a řada dalších… Samozřejmě s moderními dezény a inovovaným složením běhounových směsí s vysokým podílem siliky a pryskyřic pro dobrou přilnavost na mokrých nebo zasněžených cestách.
Kdo chtěl pro letošní sezonu nové zimáky, možná si je už koupil. Někteří dali na testy v motoristických magazínech, další na to šli jinak… Velkou roli při výběru totiž hraje i vlastní zkušenost - i s jejich prodejci, ať už v kamenných nebo v internetových obchodech. Současně platí, že Češi při výběru zpravidla nijak nepospíchají, a tak konečné rozhodnutí padá i v řádech týdnů.
A jakým značkám dávají přednost? Mezi nejprodávanější se tradičně řadí pochopitelně Barum, následují namátkou a bez pořadí: Continental, Matador, Nokian, Goodyear, Kleber, Dunlop, Pirelli, Bridgestone, Michelin, Maxxis, Riken, Falken, Tomket… A většinou pro nižší ceny i produkty čínské provenience. Taková je ale realita.
Zdroj: MDČR, ÚAMK, Continental Barum
Foto: ilustrační