V letošním testu zimních pneumatik německého autoklubu ADAC zvítězil mezi plášti s rozměrem 205/60 R16 model Dunlop Winter Sport 5. A mezi pneu s rozměry 225/45 R17 zase Continental WinterContact TS 870.
ADAC otestoval 16 modelů s rozměry 205/60 R16 oblíbené například pro kompaktní SUV a crossovery, jaký i jsou třeba Škoda Kamiq, VW T-Cross A T-Roc - což byl zároveň testovací vůz, Renault Captur, Kia XCeed nebo Dacia Sandero Stepway a řada dalších.
A současně stejný počet s rozměry 225/45 R17 pro vozy kompaktní třídy, jako je Opel Astra, Peugeot 308, VW Golf, Renault Mégane, Audi A3 nebo také Škody Octavia i Superb.
V prvním případě ADAC zařadil sedm modelů mezi „dobré", dalších sedm k „uspokojivým“, a pouhé dva mezi „nedostatečné." Vítězství si odváží Dunlop Winter Sport 5, díky vyrovnaným výkonům, výborné ovladatelnosti, krátkým brzdným drahám, včetně nízkého valivého odporu i dlouhou životností.
Osvědčil se na suchých, mokrých i zasněžených površích, také díky dezénu s řadou drážek pro vynikající odvod vody a rozbředlého sněhu z kontaktní plochy i vyšším počtem záběrových hran a 3D lamel, nabízející vynikající přilnavost i na kluzkých površích.
Druhý v pořadí skončil Michelin Alpin 6, opět špičkové zimní pneu, které nabízejí krátké brzdné dráhy, výbornou ovladatelnost a ani aquaplaning si na ně jen tak nepřijde. Navíc technici, na základě měření, předpovídají opravdu vysoký kilometrový výkon, konkrétně až 47 tisíc kilometrů, a to je pořádná nálož.
A protože pneu Dunlop Winter Sport 5 a Michelin Alpin 6 si ze všech ostatních nejlépe vedly na suchu tak je ADAC doporučuje motoristům, kteří v zimě jezdí převážně dlouhé trasy na dálnicích. Třetí Goodyear UltraGrip 9+ dostal jen o něco nižší hodnocení vlastně jen pro větší hlučnost za jízdy.
Všech prvních sedm značek vykazovalo krátké brzdné dráhy i na mokru, ovšem zde si nejlépe vedly pláště Bridgestone Blizzak LM005. Přesto tento mnohonásobný šampion mezi zimáky, celkově získal až šesté místo.
Firestone Winterhawk 4 zase nejlépe odolával aquaplaningu, a to až do rychlosti přes 90 km/h. Na sněhu se však nejlépe předvedly pneu Hankook Winter i*cept RS3, takže pro motoristy kteří na něm často jezdí, jsou podle ADAC jasnou volbou.
Zato Kleber Krisalp HP3, Vredestein Wintrac a Uniroyal WinterExpert nepatří podle výsledků k nejlepším na suchu; BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristall Control HP2 i Barum Polaris 5 by zase mohly víc zapracovat na jízdě v mokru.
A Falken Eurowinter HS02 na sněhu. Fulda Kristall Control HP2 ovšem vysloveně exceluje kilometrovým výkonem - teoreticky totiž zvládne nájezdy až k 56 000 kilometrům.
Závěrem, jako nevyhovující, označil ADAC turecké Lassa Snoways 4 a čínské Austone Athena SP-901. Což je poněkud překvapivý výsledek, protože značka Austone patří čínské skupině Cooper Chengshan Tire, které vznikla spojením americké Cooper Tire a třetím největším čínským výrobcem Shandong Chengshan Group.
1. Dunlop Winter Sport, 2. Michelin Alpin6, 3. Goodyear UltraGrip 9+, 4. Continental WinterContact TS, 5. Hankook Winter i*cept RS3 W4, 6. Bridgestone Blizzak LM-005, 7. Firestone Winterhawk 4, 8. BFGoodrich G-Force Winter 2, 9. Fulda Kristall Control HP2, 10. Kleber Krisalp HP3, 11. Falken EuroWinter HS02, 12. Barum Polaris 5, 13. Vredestein Wintrac, 14. Uniroyal WinterExpert, 15. Lassa Snoways 4, 16. Austone Athena SP901
Mezi šestnácti testovanými zimními pneu s rozměrem 225/45 R17, které současně patří k nejprodávanějším a jsou oblíbené u majitelů kompaktních vozidel třeba Škoda Octavia, Toyota Corolla, Opel Astra, Volkswagen Golf, Hyundai i30 nebo Renault Megane, si palmu vítězství odnesl model Continental WinterContact TS 870.
Zaručuje výbornou přilnavost ve všech jízdních režimech dlouhé kilometrové nájezdy i díky moderní běhounové směsi CoolChili, vysoce odolnou proti opotřebení a nízkému valivému odporu.
Druhé místo obsadil model Michelin Alpine 6, a třetí Goodyear UltraGrip Performance +, s optimálně pružným dezénem v zimních podmínkách, což má, v tomto případě, na „svědomí“ technologie Winter Grip a směs s vysokým obsahem siliky.
Mezi dalšími zimními plášti mají čtyři modely hodnocení „dobré“ a jedenáct „uspokojivé." Motoristům, kteří dávají hlavní důraz na bezpečnost jízdy na mokru, pak experti na základě výsledků testu, vyzdvihují Semperit Speed Grip 5, Hankook Winter i*cept RS3, Giti GitiWinter W2, Apollo Aspire XP Winter, Pirelli Cinturato Winter 2, Yokohama BlueEarth-Winter V906 nebo Bridgestone Blizzak LM005.
Pokud často cestují na zasněžených a zamrzlých silnicích, měli by podle ADAC volit spíše Hankook Winter i*cept RS3, ale také Vredestein Wintrac Pro, Kumho Wintercraft WP52, Pirelli Cinturato Winter 2 nebo Sava Eskimo hp2. S vizitkou „nedostatečný“ odkráčel pouze polský model Kormoran Snow, byť vyráběný pod křídly francouzského Michelinu.
1. Continental WinterContact TS 870, 2. Michelin Alpin 6, 3. Goodyear UltraGrip Performance +, 4. Dunlop Winter Sport 5, 5. Vredestein Wintrac Pro, 6. Semperit Speed Grip 5, 7. Hankook Winter i*cept RS3, 8. Giti GitiWinter W2, 9. Kumho Wintercraft WP5, 10. Apollo Aspire XP Winter, 11. Nokian WR Snowproof, 12. Pirelli Cinturato Winter 2, 13. Yokohama BluEarth Winter V906, 14. Sava Eskimo hp, 15. Bridgestone Blizzak LM005, 16. Kormoran Snow
Experti největšího německého autoklubu na závěr připomínají, že by motoristé měli vybírat nové zimní pneumatiky především podle jejich chování na určitých typech vozovek, tedy například volit podle toho, na jakých silnicích obecně najezdí v zimě nejvíc. Jinými slovy říkají, že aktuální výsledky testů a celkový bodový příděl jsou jen pomocnými vodítky, a řidiči by se měli především rozhodovat podle svých vlastních zkušeností a preferencí na zimní obutí.
Zdroj: ADAC
Foto: Dunlop, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Barum, Hankook, Continental