Máte přezuto a necháváte si ojeté pneumatiky ještě na další sezonu? Pak nastal čas je řádně uskladnit.
Mějte ale na paměti, že nedodržování prověřených, osvědčených způsobů může vést k jejich nežádoucím deformacím a ve finále i k jejich nevratnému poškození. Správně uskladněné pneumatiky se vám za to rády odmění bezpečnou jízdou a delší životnosti. Pneumatiky proto uložte na suchém, pokud možno tmavém místě bez přístupu slunečního záření, a s více méně stálou teplotou.
Do garáže, do sklepa. Pokud nemáte k dispozici ani jedno, můžete využít nabídku řady seriózních pneuservisů, a vyměněné gumy uskladnit v jejich prostorách. Za mírný poplatek, ale s jistotou, že jste je až do další výměny nechali v dobrých rukou.
Způsoby skladování pneumatik na disku, a bez něj, se také podstatně liší. V prvním případě je pokládejte na pevný poklad, hezky na sebe, jednu po druhé. Případně je zavěste tak, aby se nedotýkaly povrchu. Pokud jsou bez ráfků, skladujte je vertikálně, nastojato, a během období nečinnosti je čas od času nezapomeňte mírně pootočit, aby se v místě dotyku nedeformovaly.
To vše za jedné důležité podmínky - pneumatiky předem, před uložením ke spánku, důkladně zbavte všech nečistot, kamínků, částeček štěrku mezi drážkami a podobně.
A vyvarujte se přitom agresivních čisticích prostředků, třeba s obsahem olejů a podobně, které by mohly narušit vrchní pryžové vrstvy. To raději sáhnete po šetrnější mýdlové vodě. Při využití vysokotlaké myčky, vapky, nepřekračujte vzdálenost od povrchu pneumatiky na méně než dvacet centimetrů.
Pravdou je, že i když se o pneumatiky budete starat, jak nejlépe umíte, jejich výměně za nové se v průběhu času prostě nevyhnete. Kromě toho celkovou životnost nové pneumatiky je prakticky nemožné předpovědět. Ovlivňuje ji celá řada proměnných. A nejen průměrně najeté kilometry, které jsou stejně u každého motoristy jiné, včetně způsobů jízdy, stavu silnic v dané lokalitě a podobně. A také právě třeba varianty skladování. I když nějaké vodítko by se našlo.
Výrobci obecně předpokládají, že při dodržování všech zásad by životnost například u zimních pneu mohla dosahovat 40 až 50 tisíc kilometrů. Tedy maximálně pět sezon - při průměrných kilometrových nájezdech. Celoroční gumy by potom sice mohly najet stejnou porci, ovšem protože byste je po celá léta neměnili za jiné, pravděpodobně by dosloužily mnohem dřív.
Zdroj: Goodyear/Dunlop, Michelin
Foto: ilustrační